24 mei 2011 om 11:35
< 1 min lezen

Attractie moet passen bij pretpark

Om de risico’s van grote investeringen in nieuwe attracties te verkleinen, moet de attractie passen bij de merkessentie van een pretpark, stelt onderzoeker Pieter Cornelis van de Universiteit van Tilburg in zijn promotie. Dat meldt Univers, de onafhankelijke website van de universiteit.

Het voorspellen van de effecten van investeringen in nieuwe attracties is bijna onmogelijk, omdat er onder meer geen prijs op creativiteit te zetten is. Daarnaast is het ook lastig om resultaten tussen parken met elkaar te vergelijken omdat de verschillen tussen Europese parken erg groot zijn.

De effecten van investeringen zullen daarom vanuit een specifiek kader bekeken moeten worden. Cornelis ontwikkelde een Attractie Respons Matrix (ARM), die daarbij behulpzaam kan zijn.

In deze matrix worden uiteindelijk economische effecten verklaard door inzicht te krijgen in tussenliggende attractie-, park en merkresponsen. Onderzoek met de matrix heeft opgeleverd dat het belangrijk is dat een attractie past bij de merkessentie van het park.

Een belangrijke factor voor langdurig succes is inspirerend management, dat risico’s tolereert, open staat voor veranderingen en in staat is een kenniscreërende organisatie te ontwikkelen.

Relevante artikelen

Alles van evenementen
  • Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party
    • Evenementen

    Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party

    3 september 2025 om 10:37
  • Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'
    • Evenementen

    Burgemeester Zandvoort: ‘Ontzettend gezellige dag’

    1 september 2025 om 12:36

Aankomende evenementen

28 Sep
Horeca Xperience
  • Groningen
05 Oct
BBB Maastricht
  • Limburg
15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland