Sligro speurt naar overnames voor divisies
VEGHEL (Novum/Dow Jones) – Sligro Food Group zoekt in 2012 actief naar groei door acquisities voor zowel de groothandelsdivisie Food Service als de supermarktdivisie Food Retail, liet de topman van het bedrijf donderdag weten.
“We blijven voor Food Service actief op zoek naar overnamemogelijkheden en zijn eigenlijk verbaasd dat die zich nog steeds niet melden”, zei chief executive Koen Slippens tijdens een persconferentie ter toelichting op de jaarresultaten over 2011. Sligro Food Service was met een marktaandeel van 18,7 procent in 2011 marktleider in de Nederlandse groothandelsmarkt.
Slippens zei dat hij voor de EMTE-supermarktketen in Food Retail onder meer met belangstelling uitkijkt naar de vrijkomende C1000-winkels die Jumbo wil afstoten na de vorig jaar aangekondigde overname van C1000.
Slippens bevestigde dat Sligro ook heeft gekeken naar een totale overname van C1000 en daar ‘veel van heeft geleerd’, zonder nadere details te geven. Het onderzoek werd gestaakt toen Jumbo Groep Holding bv op 24 november vorig jaar bekendmaakte C1000 voor negenhonderd miljoen euro van investeringsmaatschappij CVC Capital Partners over te nemen.
Inmiddels heeft Sligro de ombouw van de in 2010 overgenomen Sanders-supermarkten naar de EMTE-formule afgerond. “We gaan daar in 2012 prioriteit geven aan verbetering van omzet en marges en het terugwinnen van weggelopen klanten”, aldus de ceo en kleinzoon van de oprichter van het beursgenoteerde familiebedrijf.
“Ik zie een grote consolidatieslag in het Nederlandse supermarktlandschap zeker in de eerste helft van 2012 nog niet tot stand komen”, zei Slippens. Sligro was in 2011 met een marktaandeel van 2,8 procent een van de vele kleine spelers onder de Nederlandse supermarktketens, waar Albert Heijn met 33,8 procent en de Jumbo/C1000-combinatie met 19,5 procent de dienst uitmaken.
Sligro wil in 2012 voor Food Service in Nederland drie nieuwe vestigingen openen en de bezorgservice vanuit Nederland naar horecaklanten in België uitbreiden.
Het bedrijf gaat voor de EMTE-supermarktklanten in 2012 een loyaliteitsprogramma met bonuskaart en ook online verkopen introduceren. “Voor de e-commerce-introductie voor onze retailklanten kunnen we dankbaar profiteren van de ervaringen met ons e-commerce bestel- en afleversysteem bij Food Service”, lichtte Slippens toe.
Sligro maakte donderdag over 2011 een 11,4 procent hogere nettowinst 78 miljoen euro en een 15,4 procent hoger bedrijfsresultaat van 105 miljoen euro bekend. De omzet was met 2,42 miljard euro 5,9 procent hoger.