Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Cateraar in Losser ging van honderd hapjes voor ouders naar duizend per week

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Deze cateraar ging van honderd hapjes voor ouders naar duizend per week
De reis van cateraar Olav Opperman begon 12,5 jaar geleden, toen hij ongeveer honderd hapjes op bestelling ging maken bij zijn ouders in de keuken. Inmiddels is zijn bedrijf, Opperman Catering en Evenementservice, flink uitgegroeid. Toch worden nog steeds de hapjes met de hand gemaakt. De jonge ondernemer vertelt alleen wel dat er een verschil is: omvang. Tegenwoordig maakt hij duizend hapjes per week, ‘en de rest’. Dat meldt Tubantia.

Aan de Industriestraat op bedrijventerrein Zoeker Esch in Losser vind je de grote loods van Opperman. Daar staat in het midden van de hal de mobiele snackwagen, het paradepaardje van de onderneming. Olav vertelt met trots dat hij deze ten tijde van de coronacrisis heeft gekocht. Dat was toen een financieel risico voor hem, maar de ondernemer geeft nu aan dat het de beste investering is die hij heeft gedaan. Hij stelt dat buffetten niet meer van deze tijd zijn en daarom komt de ondernemer met zijn snackkar naar feestjes. Dan kunnen de gasten voor een paar uur bestellen wat zij willen. “Veel gezelliger voor het feest, iedereen lust snacks”, aldus Opperman. “Mij kost het ook veel minder tijd en het is financieel aantrekkelijker.”

Stage bij cateraar

Op zijn veertiende al begon Opperman in de catering te werken. Toen zat hij nog op school. Tijdens zijn stage ging hij aan de slag bij Van Ommen catering in Losser. Daar begon Olav met het doen van de afwas en schoonmaken. Hij is er na zijn stage blijven werken en kreeg daar steeds meer verantwoordelijkheden. Zo kreeg hij op een gegeven moment het verzoek om hapjes klaar te maken. Dat gebeurde volgens Olaf wel vaker, maar deze keer kreeg hij ook de ingeving om zelf iets te beginnen. En zo gezegd, zo gedaan.

Bij vader en moeder

Aanvankelijk begon Olav met het maken van de hapjes in de keuken van zijn vader en moeder. Daar had hij voldoende ruimte om de hapjes voor te bereiden. Toch vond hij deze indeling niet ideaal.

In het najaar van 2019, de vooravond van de coronapandemie, ging Opperman naar zijn nieuwe en huidige locatie in Losser. Hij vertelt dat alles echt op zijn gat viel tijdens de coronaperiode. Dankzij de verkoop van eigengemaakte knoflooksaus en kruidenboter kon de ondernemer zijn hoofd boven water houden. Hij startte ook andere ondernemingen zoals een sushi drive-through en een ontbijtservice. Daarnaast verkocht hij zelfgemaakte soepen bij een supermarkt.

Post corona

Na het einde van de pandemie liep het storm bij Olaf. Hij vraagt zich af wat er met mensen gebeurd is. “Niet alleen moest ik veel aanvragen weigeren omdat ik helemaal vol zat, maar wat mij nog het meeste opviel was da mensen gewoon bestelden zonder zelfs naar de prijs te vragen. Heel bijzonder allemaal”, aldus Olav.

Daarnaast valt het hem op dat mensen ‘makkelijker’ zijn geworden. Zij laten alles uit handen en zeggen “regel alles zelf maar”. En dat is precies wat Olav dan ook doet. Hij regelt zelf de tenten, praattafels of biertaps, maar ook muziek en natuurlijk eten.

Tweede snackwagen

De jonge ondernemer is vanwege zijn succes aan het zoeken naar een tweede snackwagen. Hij is ervan overtuigd dat dit de toekomst is van de feesten. Hij stelt dat buffetten niet meer van deze tijd zijn, te veel gedoe zijn en meer kosten.

Ondanks het succes is Opperman niet van plan meer dan twee snackwagens te nemen. Hij hoeft niet verder te groeien dan dat. Wel wil hij een paar personeelsleden in dienst nemen, alhoewel het moeilijk is om die te vinden.

Door: Nationale Horecagids

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.

08 juni '23 ( 8:31)

Bedrijfscateraar CIRFOOD wint aanbesteding voor catering op twee locaties NWO

Bedrijfscateraar CIRFOOD kan twee locaties van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toevoegen aan zijn portfolio. De cateraar bedient al bedrijven als Vitens, KPN en Talpa. NWO zette bij de aanbesteding een duurzaam, internationaal assortiment en samenwerking met lokale leveranciers centraal. Dit meldt Foodclicks.

07 juni '23 (14:35)

Mierlose cateraar Van Hoof wil dagbesteding beginnen

Cateringbedrijf Van Hoof uit Mierlo heeft een plan voor dagbesteding. Daarvoor heeft het firma op 6 juni een aanvraag ingediend bij de gemeente, meldt het AD.

07 juni '23 (11:09)

Cateraar Ladagerie gaat complete catering Hogeschool Rotterdam op zich nemen

De Hogeschool Rotterdam was op zoek naar een nieuwe cateraar en deed hiervoor een aanbesteding. Deze is gewonnen door cateraar Ladagerie. Momenteel doet het bedrijf al de catering voor de locaties Museumpark, Rochussenstraat en Academieplein, maar vanaf het volgende schooljaar dus op alle locaties. Ladagerie gaat meer nadruk leggen op plantaardig, vegetarisch en gezond eten. Wel verdwijnt de patat van Bram Ladage op het Museumpark. Dat meldt Profielen HR.