Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Heineken verkoopt minder bier, maar ziet omzet stijgen door hogere prijzen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
Heineken verkoopt minder bier, maar ziet omzet stijgen door hogere prijzen
Heineken heeft minder bier verkocht, maar door de hogere prijzen voor de drank wist de bierbrouwer wel een hogere omzet in de boeken te zetten. Onder andere in de Verenigde Staten en Europa kochten mensen minder bier, maar topman Dolf van den Brink vindt de daling in die gebieden nog meevallen. "De vraag bij consumenten hield in het eerste kwartaal beter stand dan verwacht", zei hij.

Wereldwijd verkocht Heineken 54,8 miljoen hectoliter bier in de eerste drie maanden van 2023. Dat is 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar de omzet voor het concern, dat ook merken als Amstel, Desperados en Birra Moretti bezit, steeg met zo'n 9 procent. Dat is voor een groot deel te danken aan prijsverhogingen, zo meldt Heineken bij zijn kwartaalcijfers. De winst daalde tot 403 miljoen euro, tegenover 417 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2022.

Heineken had vorig jaar al te maken met flink gestegen kosten die voor een groot deel werden doorberekend in de verkoopprijzen voor blikjes en flesjes bier. Duurdere verpakkingsmaterialen en ingrediënten maken een biertje waarschijnlijk ook dit jaar duurder, zo is de verwachting. Daarom rekende Heineken er al op dat de verkoop in Nederland en andere West-Europese landen zou inzakken.

Ophef

Maar het bierconcern had ook te maken met tegenvallers in Vietnam en Nigeria, waar minder vraag naar bier van het merk Heineken was. Daarnaast meldt Heineken te zijn gestopt met de verkoop van zijn bekendste merk in Rusland. De Amsterdamse brouwer is juist al jaren bezig de verkoop van het 'premiummerk' Heineken op te voeren om de winstgevendheid te vergroten.

Heineken ging onlangs nog door het stof na ophef over zijn activiteiten in Rusland. In maart vorig jaar, kort na de Russische inval in Oekraïne, kondigde het bedrijf aan te willen vertrekken uit het land. Maar na onderzoek van nieuwssite Follow The Money kwam aan het licht dat de Russische tak van Heineken in 2022 nog tientallen nieuwe producten had gelanceerd. Heineken verklaarde daarop dat het "eerder duidelijker had moeten zijn over de noodzaak om nieuwe producten te introduceren" in het land.

Het is nog altijd te bedoeling dat Heineken zijn Russische onderdeel verkoopt. Maar onzekerheid over de regels die Russische autoriteiten hanteren zouden een deal bemoeilijken. Heineken verwacht een boekverlies te lijden op die verkoop.

Door: ANP

08 juni '23 ( 8:31)

Bedrijfscateraar CIRFOOD wint aanbesteding voor catering op twee locaties NWO

Bedrijfscateraar CIRFOOD kan twee locaties van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toevoegen aan zijn portfolio. De cateraar bedient al bedrijven als Vitens, KPN en Talpa. NWO zette bij de aanbesteding een duurzaam, internationaal assortiment en samenwerking met lokale leveranciers centraal. Dit meldt Foodclicks.

07 juni '23 (14:35)

Mierlose cateraar Van Hoof wil dagbesteding beginnen

Cateringbedrijf Van Hoof uit Mierlo heeft een plan voor dagbesteding. Daarvoor heeft het firma op 6 juni een aanvraag ingediend bij de gemeente, meldt het AD.

07 juni '23 (11:09)

Cateraar Ladagerie gaat complete catering Hogeschool Rotterdam op zich nemen

De Hogeschool Rotterdam was op zoek naar een nieuwe cateraar en deed hiervoor een aanbesteding. Deze is gewonnen door cateraar Ladagerie. Momenteel doet het bedrijf al de catering voor de locaties Museumpark, Rochussenstraat en Academieplein, maar vanaf het volgende schooljaar dus op alle locaties. Ladagerie gaat meer nadruk leggen op plantaardig, vegetarisch en gezond eten. Wel verdwijnt de patat van Bram Ladage op het Museumpark. Dat meldt Profielen HR.

06 juni '23 (11:56)

Thuisbezorgd en Healthy Fridge starten samenwerking voor alternatief bedrijfskantines

Thuisbezorgd en Healthy Fridge denken dat de bedrijfscatering beter kan worden ingericht. Daarom starten zij een partnership om een alternatief te bieden voor traditionele bedrijfscatering. Voor veel bedrijven is het door hybride werken niet meer rendabel om een bemande kantine te hebben. Daarom biedt de bestelsite met de Healthy Fridge een onbemand alternatief die elk moment beschikbaar is. Dat meldt Out of Home Shops.

05 juni '23 (16:08)

Haringseizoen ruim een week uitgesteld naar 22 juni

Het begin van het haringseizoen wordt verplaatst van 14 juni naar 22 juni, zo heeft de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging maandag besloten. Reden hiervoor is dat de haring later dan verwacht het benodigde vetpercentage heeft bereikt. Dit komt volgens het Nederlands Visbureau mogelijk doordat de watertemperatuur dit jaar aanmerkelijk lager is dan gebruikelijk.

05 juni '23 (14:45)

InstockMarket zet verder in op duurzaamheid met nieuw Food Rescue Center

InstockMarket schaalt verder op. De duurzame horecagroothandel opent de deuren van een nieuw Food Rescue Center. De burgemeester van Diemen, Erik Boog, knipte vorige week het lintje door om het bedrijf officieel te openen. Dat meldt InstockMarket.

02 juni '23 (13:13)

Runderkamp Catering weer aan de slag voor FC Volendam

Het vorige seizoen waren de werkzaamheden van Runderkamp Catering bij FC Volendam stopgezet. Het komende seizoen gaan zij deze samenwerking weer aan. Runderkamp gaat de volledige catering verzorgen in alle lounges van de voetbalclub, meldt FC Volendam.

01 juni '23 ( 9:38)

Motie aangenomen voor vlees in de provinciekantine Gelderland

De Gelderse Provinciale Staten hebben een motie aangenomen waarin wordt gevraagd altijd een vleesmaaltijd in de kantine van het provinciehuis beschikbaar te hebben. De motie werd woensdag tijdens de Statenvergadering ingediend door Marjolein Faber van de PVV.

01 juni '23 ( 9:06)

Investering van 1 miljoen in Mama’s Maaltijden voor samenwerking XXL Nutrition

Met de investering van 1 miljoen euro - de grootste investering van het televisieprogramma Dragon's Den - van Dragon Pieter Schoen is het mogelijk gemaakt voor Mama’s Maaltijden om een exclusieve samenwerking aan te gaan met XXL Nutrition, de marktleider in de Benelux als het gaat om sportsupplementen. Zo is Mama’s Maaltijden samen met XXL gestart met het merk Fitmeals. Fitmeals biedt gezonde, voedzame en smaakvolle maaltijden voor sporters én mensen welke een gezonde leefstijl ambiëren. Een segment wat nog totaal niet goed werd bediend in de retail. Dit meldt Mama's Maaltijden.

31 mei '23 (10:17)

Eerste Dunkin’ drive-through opent langs A28

Wegrestaurant Hajé en Dunkin’ Donuts hebben in samenwerking met elkaar de eerste Dunkin’ drive-through geopend. Deze is sinds afgelopen weekend in gebruik. Het betreft de Hajé langs de A28 ter hoogte van Nunspeet. Dat meldt Frituurwereld.