Jumbo WK-reclame met de Toppers is volgens marketingdeskundigen 'heel dom'
In de commercial van Jumbo zijn een stel polonaise lopende bouwvakkers te zien. Dat ligt gevoelig want het toernooi in Qatar is juist omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de arbeidsmigranten die de stadions moesten maken.
Moers vindt dat de makers van de spot "zich hebben verslapen" en noemt het "onbegrijpelijk" dat Jumbo de commercial heeft goedgekeurd. Positieve aandacht is volgens hem momenteel juist heel belangrijk voor de super.
Hossende fans
Sportmarketeer Frank van den Wall Bake spreekt van een "slordige fout" en benadrukt dat het helemaal niet nodig was om bouwvakkers in de reclame te betrekken. "Hossende fans in een café" had volgens hem volstaan en de boodschap veel beter overgebracht.
We staan achter Oranje
Beide heren zijn verdeeld over hoe de supermarktbranche zich in het algemeen opstelt ten opzichte van het WK. Moers vindt het "schijnheilig" dat onder meer Jumbo en Albert Heijn onlangs benadrukten niets met het toernooi in Qatar te maken te hebben, maar wel met een campagne achter Oranje willen gaan staan.
Van den Wall Bake kan dat laatste wel begrijpen. Hij geeft aan dat de mannen van het Nederlandse elftal hard hebben gewerkt om het WK te halen en er ook niets aan kunnen doen dat het toernooi in Qatar is. Hij wijst er ook op dat WK-campagnes doorgaans heel belangrijk zijn voor supermarkten. Vandaar dat hij denkt dat Lidl, die eerder verklaarde dit keer geen grote WK-reclamecampagne te voeren, nog wel eens spijt kan krijgen van die beslissing.
Door: ANP