Just Eat Takeaway, moederbedrijf van Thuisbezorgd, komt met resultaten
Just Eat Takeaway groeide een jaar terug nog hard. Dat kwam niet alleen doordat veel mensen door de lockdowns meer aan huis waren gebonden en daarom veel maaltijden lieten bezorgen, het concern stak ook veel geld in overnames. Eerst werd het Britse Just Eat ingelijfd en later ook het Amerikaanse Grubhub. Die overnames zijn wel de reden dat er in de vergelijkbare periode vorig jaar nog een verlies van bijna een half miljard euro in de boeken ging.
Mogelijk Grubhub verkopen
Inmiddels denkt het bedrijf eraan om Grubhub weer te verkopen. De miljardenovername van het onderdeel werd vorig jaar pas afgerond, maar bij aandeelhouders is de laatste tijd onvrede ontstaan over de beurswaarde van het bedrijf. Activistische beleggers drongen er daarom op aan Grubhub snel weer af te splitsen of te verkopen, wat zou moeten helpen om de eigen beurswaarde op te voeren.
Amazon en Grubhub
Vorige maand werd al bekend dat het Amerikaanse webwinkelconcern Amazon een belang neemt in Grubhub. In eerste instantie gaat het om een belang van 2 procent in het onderdeel. Maar dit kan op termijn 15 procent worden. Zogeheten Prime-leden van Amazon krijgen daarbij een jaarabonnement op de maaltijdbezorger.
Door: ANP