Vitam werkt samen met Beter Bij Ons voor lokale inkoop provincie Limburg
In het bedrijfsrestaurant gaat Vitam een concept voeren dat zich richt op de oorsprong van eten en drinken; met gebruik van veel gezonde, verse, seizoensgebonden en lokale ingrediënten. Dit geldt ook voor het aanbod in de koffiecorner en de banquetingdienstverlening – beide aanzienlijke onderdelen van de opdracht. En om die lokale invulling te realiseren, gaat Vitam producten inkopen bij 18 verschillende lokale partijen, goed voor ongeveer 700 unieke producten, variërend van groente en fruit tot wijn en bier en in Limburg gebrande koffie.
Streekproductenplein
De foodinkoop is bij de start voor minimaal 67,5 procent gezond. En minimaal 75 procent van de inkoop bestaat uit lokale producten, met een groei naar 85 procent. Vitam doet dit via het Streekproductenplein van Beter Bij Ons, die de schakel vormt tussen de cateraar en de lokale partijen. Deze organisatie heeft Limburgse lokale producten en boeren in kaart gebracht en daarvan zijn er al 130 opgenomen in de gids streekproducten-limburg.nl. Dit aantal is groeiend.
Korte ketens en beperking foodmiles
Met deze focus op lokale inkoop brengt Vitam nog meer ‘Limburg’ naar de Provincie Limburg. Dankzij de samenwerking met Beter Bij Ons worden de ketens transparanter en korter gemaakt. Ook is er rekening gehouden met het beperken van het aantal foodmiles om daarmee ook de CO2-uitstoot te verminderen. Beter Bij Ons heeft de Limburgse producten in kaart gebracht en is daarbij zo dicht mogelijk in de buurt van Maastricht gebleven. En om te voorkomen dat alle leveranciers afzonderlijk van elkaar naar het provinciehuis gaan rijden, is een logistieke hub ingericht aan de rand van Maastricht, bij een van de deelnemende producenten, Mertz kleinfruit. Vanuit daar wordt de last mile georganiseerd; alle producten worden vanuit daar in één levering naar het provinciehuis gebracht.
Door: Nationale Horecagids