Unilever publiceert cijfers eerste kwartaal, aandacht voor oorlog Oekraïne
Vorig jaar wist Unilever de sterkste omzetgroei te boeken in negen jaar, geholpen door prijsverhogingen van het bedrijf achter merken als Hellmann's, Dove, Knorr en Ben & Jerry's. In februari gaf Unilever aan dat de hoge grondstofprijzen in de eerste helft van dit jaar zouden aanhouden. Door de oorlog in Oekraïne zijn bepaalde producten zoals zonnebloemolie sterk in prijs gestegen, met zelfs tekorten. Mogelijk dat Unilever hierdoor hinder ondervindt bij de productie van bepaalde producten.
Staat onder druk
Unilever staat ook onder druk van verschillende aandeelhouders om de prestaties te verbeteren. In januari deed Unilever nog een mislukt bod van 50 miljard pond op de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK), die onder meer Advil-pijnstillers en Sensodyne-tandpasta maakt. Dat kwam op veel kritiek van de aandeelhouders te staan.
Rusland
Het concern is verder gestopt met de handel met Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf verkoopt nog wel lokaal gemaakte producten, maar zei ook kritisch te zullen kijken naar deze activiteiten.
Door: ANP