Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Maak van jouw bezorgdienst een succes

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De coronacrisis heeft het afgelopen jaar veel gevraagd van horecaondernemers. Zo moesten veel horecagelegenheden hun deuren al sluiten tijdens de eerste lockdown vorig jaar, en mochten ze daarna alleen onder bepaalde voorwaarden weer openen. Intussen bevinden we ons alweer maanden in de tweede lockdown, en is uit eten gaan tot op zijn vroegst 6 april niet mogelijk. Bezorgen wel, en dat geeft horecaondernemers nog mogelijkheden om omzet te genereren. Maar hoe maak je van je bezorgdienst ook daadwerkelijk een succes?

Menukaart aanpassen

Niet alle gerechten lenen zich voor bezorging, en je wil niet inleveren op de kwaliteit en presentatie van de gerechten. Daarom is het in veel gevallen nodig de menukaart aan te passen. Om het overzichtelijk voor zowel jezelf als je klanten te houden, is het aan te raden het aantal gerechten te beperken tot maximaal drie voorgerechten, vier hoofdgerechten en drie nagerechten.   
 
Kijk allereerst welke gerechten eenvoudig met een beperkt aantal mensen te bereiden is. Daarnaast is ook belangrijk welke gerechten langer warm gehouden kunnen worden zonder kwaliteitsverlies. Wil je jezelf en je keukenbrigade zoveel mogelijk ontlasten? Dan kun je ook kiezen voor een vast weekmenu. Dit biedt ook je klanten variatie.
 

Bijpassende dranken aanbieden

Een belangrijk deel van de omzet en winst wordt in de horeca gehaald uit dranken. Vergeet daarom niet naast het bezorgen van maaltijden ook een drankenkaart aan te bieden. Het is mogelijk toch nog omzet uit dranken te halen door klanten advies te geven als het gaat om bijpassende wijnen en bieren bij gerechten. Vergeet daarbij ook niet fris zoals jus d’orange aan te bieden. Alle extra omzet is mooi meegenomen.
 

Gerechten goed verpakken

Normaal zitten er maar een paar meter tussen de keuken en de tafel van een gast. Bij bezorging gaat het vaak om enkele kilometers. Dat vraagt om een nieuwe aanpak om de kwaliteit hoog te houden. Om zo weinig mogelijk warmte te laten ontsnappen is het belangrijk om gebruik te maken van een thermobox en een stevige levensmiddelverpakking. De verpakking moet qua afmetingen passen bij het gerecht, en verder geur- en smaakneutraal en gemakkelijk te vervoeren zijn. Wie indruk wilt maken, ontwerpt levensmiddelverpakkingen in eigen stijl. Dit geeft een unieke en extra verzorgde uitstraling aan jouw product. 
 

Beslissen waar en hoe je gaat bezorgen

Heb je de juiste verpakking gevonden? Test dan hoe lang de gerechten warm blijven. Op basis hiervan bepaal je vervolgens waar je wil bezorgen. Blijf wel realistisch in het opstellen van de bezorgregio, maak deze niet te groot. Een goed begin is bijvoorbeeld een klein bezorggebied op maximaal vijf minuten rijden. Als het aankomt op bezorging zijn er diverse opties. Zo kun je dit zelf gaan regelen (de voor- en nadelen en kosten voor verschillende voertuigen vind je in dit artikel), maar ook een samenwerking aangaan met bijvoorbeeld Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats.
 

Je bezorgdienst promoten

Nu jouw horecazaak helemaal klaar voor maaltijdbezorging, is het tijd dit te gaan promoten. Zet ten eerste informatie over de mogelijkheid tot bezorging op je website. Denk hierbij niet alleen aan het menu, maar ook aan de bestelvoorwaarden en contactmogelijkheden. Verder is het belangrijk dit ook te delen via alle social mediakanalen, de digitale nieuwsbrief, de lokale krant en eventueel flyers die in de buurt bezorgd worden. Tot slot kun je ook nog in Google Maps aangeven dat je zaak maaltijdbezorging aanbiedt. Succes!
 
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Onlineprinters.nl
23 september '24 (15:18)

Horecamedewerkers Kuip door NAC gecompenseerd voor ontstane leed

NAC biedt excuses aan aan iedereen die zich onveilig heeft gevoeld door het wangedrag van supporters van de Bredase club na afloop van de wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip. Daarbij werden zondag vijf horecamedewerkers aangevallen. In een statement zegt NAC persoonlijk contact te zoeken met de slachtoffers om hen "op gepaste wijze te compenseren voor het ontstane leed".

09 augustus '24 ( 9:33)

Na koopadvies Thuisbezorgd-eigenaar bij stijgers op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Just Eat Takeaway behoorde vrijdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De kenners van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verhoogden het beleggingsadvies voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl naar kopen. Het aandeel steeg daarop 4,7 procent. De algehele stemming op de aandelenmarkten was op de laatste dag van de turbulente beursweek voorzichtig positief. De wereldwijde beurzen kwamen deze week flink onder druk te staan na een historische koersval van de Japanse beurs op maandag. De vrees voor een recessie in de Verenigde Staten wakkerde daarbij een wereldwijde verkoopgolf aan.

28 mei '24 (11:35)

Catering test 123

test test

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.