De coronacrisis heeft het afgelopen jaar veel gevraagd van horecaondernemers. Zo moesten veel horecagelegenheden hun deuren al sluiten tijdens de eerste lockdown vorig jaar, en mochten ze daarna alleen onder bepaalde voorwaarden weer openen. Intussen bevinden we ons alweer maanden in de tweede lockdown, en is uit eten gaan tot op zijn vroegst 6 april niet mogelijk. Bezorgen wel, en dat geeft horecaondernemers nog mogelijkheden om omzet te genereren. Maar hoe maak je van je bezorgdienst ook daadwerkelijk een succes?
Menukaart aanpassen
Niet alle gerechten lenen zich voor bezorging, en je wil niet inleveren op de kwaliteit en presentatie van de gerechten. Daarom is het in veel gevallen nodig de
menukaart aan te passen. Om het overzichtelijk voor zowel jezelf als je klanten te houden, is het aan te raden het aantal gerechten te beperken tot maximaal drie voorgerechten, vier hoofdgerechten en drie nagerechten.
Kijk allereerst welke gerechten eenvoudig met een beperkt aantal mensen te bereiden is. Daarnaast is ook belangrijk welke gerechten langer warm gehouden kunnen worden zonder kwaliteitsverlies. Wil je jezelf en je keukenbrigade zoveel mogelijk ontlasten? Dan kun je ook kiezen voor een vast weekmenu. Dit biedt ook je klanten variatie.
Bijpassende dranken aanbieden
Een belangrijk deel van de omzet en winst wordt in de horeca gehaald uit dranken. Vergeet daarom niet naast het bezorgen van maaltijden ook een drankenkaart aan te bieden. Het is mogelijk toch nog omzet uit dranken te halen door klanten advies te geven als het gaat om bijpassende wijnen en bieren bij gerechten. Vergeet daarbij ook niet fris zoals jus d’orange aan te bieden. Alle extra omzet is mooi meegenomen.
Gerechten goed verpakken
Normaal zitten er maar een paar meter tussen de keuken en de tafel van een gast. Bij bezorging gaat het vaak om enkele kilometers. Dat vraagt om een nieuwe aanpak om de kwaliteit hoog te houden. Om zo weinig mogelijk warmte te laten ontsnappen is het belangrijk om gebruik te maken van een thermobox en een stevige levensmiddelverpakking. De verpakking moet qua afmetingen passen bij het gerecht, en verder geur- en smaakneutraal en gemakkelijk te vervoeren zijn. Wie indruk wilt maken, ontwerpt
levensmiddelverpakkingen in eigen stijl. Dit geeft een unieke en extra verzorgde uitstraling aan jouw product.
Beslissen waar en hoe je gaat bezorgen
Heb je de juiste verpakking gevonden? Test dan hoe lang de gerechten warm blijven. Op basis hiervan bepaal je vervolgens waar je wil bezorgen. Blijf wel realistisch in het opstellen van de bezorgregio, maak deze niet te groot. Een goed begin is bijvoorbeeld een klein bezorggebied op maximaal vijf minuten rijden. Als het aankomt op bezorging zijn er diverse opties. Zo kun je dit zelf gaan regelen (de voor- en nadelen en kosten voor verschillende voertuigen vind je in
dit artikel), maar ook een samenwerking aangaan met bijvoorbeeld Thuisbezorgd, Deliveroo of Uber Eats.
Je bezorgdienst promoten
Nu jouw horecazaak helemaal klaar voor maaltijdbezorging, is het tijd dit te gaan promoten. Zet ten eerste informatie over de mogelijkheid tot bezorging op je website. Denk hierbij niet alleen aan het menu, maar ook aan de bestelvoorwaarden en contactmogelijkheden. Verder is het belangrijk dit ook te delen via alle social mediakanalen, de digitale nieuwsbrief, de lokale krant en eventueel flyers die in de buurt bezorgd worden. Tot slot kun je ook nog in Google Maps aangeven dat je zaak maaltijdbezorging aanbiedt. Succes!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Onlineprinters.nl