Veel Nederlanders zullen tijdens de kerst van 2020 niet alleen een deel van hun familie en vrienden missen, maar ook de culinaire hoogstandjes. De horeca kan er niet voor zorgen, en de thuiskoks evenmin. Ruim de helft van de Nederlanders blijkt voor gemak te gaan deze kerst, meldt Jumbo op basis van een enquête onder 1126 Nederlanders.
Van de ondervraagde Nederlanders wil bijna de helft graag een kerstklassieker op het menu, volgt uit de enquête van Jumbo. Zoals een garnalencocktail, luxe varkenshaas, zalm in bladerdeeg of een ijstaart. Dit komt overeen met de producten die bij Albert Heijn momenteel populair zijn. "We verkopen veel rollades, gourmetproducten, feeststol, garnalen, carpaccio en ijsdesserts", aldus een woordvoerster van Albert Heijn.
De supermarkten doen er alles aan hun klanten te helpen met een succesvol kerstdiner. Albert Heijn en Jumbo publiceren in hun magazines en websites recepten voor complete kerstmenu’s. Ook verkopen ze veel kant-en-klare luxe gerechten. Lidl doet dat met de lijn Delicieux.
Vegetarische gerechten
Vegetarische gerechten zijn vooral onder jongeren een trend, meldt Jumbo. "Van de mensen onder de 30 jaar zet 17 procent een vegetarisch hoofdgerecht op tafel." Van de ondervraagde vijftigers geldt dit maar voor 4 procent.
Ongeveer één op de tien mensen ging vorig jaar uit eten met kerst, zo volgt uit eerder onderzoek van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor onder meer de horeca. Doordat de horeca dit jaar gesloten is, kunnen supermarkten rekenen op recordomzetten in deze kerstperiode.
Hoeveel mensen een afhaalkerstdiner zullen bestellen bij restaurants is nog niet bekend. Uit onderzoek in opdracht van Thuisbezorgd.nl volgt dat begin december ongeveer één op de drie families overwoog om het kerstdiner online te bestellen.
Door: ANP