14 maart 2013 om 10:41
< 1 min lezen

Meer omzet voor FrieslandCampina

GRONINGEN (Novum) – FrieslandCampina heeft vorig jaar een recordomzet geboekt en meer winst gemaakt. De stijging is te danken aan acquisities en de verschuiving van gewone melkproducten naar groeicategorieën zoals babyvoeding, zuiveldranken en merkkazen. Dat meldt het zuivelbedrijf donderdag bij de jaarcijfers.

De omzet van het bedrijf uit Amersfoort steeg in 2012 met 7,1 procent tot 10,3 miljard euro. Het bedrijf kocht afgelopen jaar een Belgische kaasverpakker en een Filipijns melkbedrijf. Naast de aankopen en verschuiving van activiteiten profiteerde het bedrijf ook van positieve valutakoersen.

De nettowinst steeg met 26,9 procent tot 274 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 19,6 procent tot 482 miljoen euro. Het bedrijf keerde 25 miljoen euro meer aan premies uit aan boeren die hun koeien in de weide houden. Hierdoor is deze ‘weidegangpremie’ uitgekomen op 28 miljoen euro.

FrieslandCampina investeerde afgelopen jaar 12,5 procent meer, voor een bedrag van 423 miljoen euro. Het grootste deel daarvan wordt uitgegeven in Nederland, om de productiecapaciteit te verhogen en meer melk te kunnen verwerken.

Het bedrijf wil vooral meer kindervoeding kunnen maken in Nederland, om zo in te spelen ‘op de uit Azië toenemende vraag naar hoogkwalitatieve producten’. De laatste tijd is er veel vraag uit vooral China naar Nederlandse babymelkproducten, vanwege de schandalen met melkpoeder in het land zelf.

Relevante artikelen

Alles van catering
    • Catering

    Horeca groothandel: de beste leveranciers voor jouw horecabedrijf

    9 oktober 2025 om 14:26
    • Catering

    Horeca koelkast: wat is het en hoe kies je de beste?

    6 oktober 2025 om 11:09

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland