15 november 2011 om 12:27
< 1 min lezen

Ik Kies Bewust-logo wordt het Vinkje

GRONINGEN – Het Ik Kies Bewust-logo heet voortaan ‘het Vinkje’. Het Vinkje is het voedselkeuzelogo dat is ontstaan door samenvoeging van het Ik Kies Bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn.

Het Vinkje vervangt het Ik Kies Bewust-logo en Het Klavertje in de schappen en zal uiteindelijk op 6600 verpakkingen staan in de supermarkt en in de catering, zoals bedrijfsrestaurants en op NS-stations.

De Vinkjes worden toegewezen aan producten die voldoen aan strenge criteria op het gebied van zout, suiker, verzadigde vetten, vezels en energie. Het staat voor de gezondere variant binnen een bepaalde groep levensmiddelen.

Het Vinkje is in twee kleuren op de verpakkingen te zien. Het groene Vinkje staat voor een gezondere keuze binnen een groep van basisproducten als brood en melk. Het blauwe Vinkje staat voor een bewuste keuze binnen andere groepen zoals soepen en sauzen.

Clémence Ross, voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust: “Het Vinkje is niet alleen een middel om consumenten makkelijk een gezonde keuze te bieden, maar ook om supermarkten, producenten en cateraars te stimuleren hun producten gezonder samen te stellen.”

De instroom van het nieuwe logo zal wegens distributie en verpakkingsvoorraden geleidelijk gebeuren. Uiterlijk maart 2013 moeten de laatste verpakkingen zijn aangepast van alle producten die meedoen. Maar de verwachting is dat dit in maart 2012 al wordt gerealiseer

© Nationale Horecagids

Relevante artikelen

Alles van catering
    • Catering

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43
    • Catering

    Horeca groothandel: de beste leveranciers voor jouw horecabedrijf

    9 oktober 2025 om 14:26

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland