11 oktober 2011 om 11:01
2 minuten lezen

Een ontwerp van BODUM is net zo sterk als een Coca Cola-fles

KOPENHAGEN – BODUM heeft net een rechtszaak gewonnen van Euroline. Dit bedrijf heeft een exacte kopie geproduceerd van de bekende BODUM Franse koffiepers, Chambord.

Tijdens de zitting werd de koffiepers beschreven als een product dat dezelfde iconische status heeft als de karakteristieke Coca Cola-fles. Om de eigen ontwerpen te beschermen, gaat BODUM door met het wereldwijd aanklagen van fabrikanten die kopieën van BODUM-producten op de markt brengen. Het aantal namaakproducten dat op de markt komt, neemt toe.

BODUM is verheugd dat het deze zaak tegen een namaakfabrikant gewonnen heeft. De zaak werd in Australië aangespannen tegen fabrikant DKSH, die onder de naam Euroline een koffiepers produceert en verkoopt die zowel in ontwerp als verpakking exact lijkt op de bekende BODUM Chambord.

“De rechter was verrast door de grote gelijkenis tussen de twee koffiepersen. Het is onmogelijk om de Euroline-pers te onderscheiden van onze eigen koffiepers en noch op het product zelf noch op de verpakking staat aangegeven wie de fabrikant is. Dit is misleidend voor consumenten”, aldus Priska Scherer, designmanager bij BODUM.

BODUM-ontwerp is iconisch
“Deze uitspraak bevestigt ook dat het ontwerp van de Chambord iconisch is, net zoals de karakteristieke Coca Cola-fles dat is. Het ontwerp mag dan ook niet nagemaakt worden door andere fabrikanten. Wij zijn hier uiteraard heel verheugd over, omdat het unieke ontwerp van onze producten een cruciale rol speelt in onze bedrijfsvoering en we er vele jaren over hebben gedaan om ze te perfectioneren”, aldus Priska Scherer.

Een andere belangrijke reden voor BODUM om rechtszaken te beginnen tegen namaakfabrikanten heeft direct te maken met de kwaliteitseisen die BODUM stelt aan zijn producten. Namaakfabrikanten stellen zich maar zeer zelden dezelfde eisen op.

Aantal namaakproducten neemt toe
Er komen steeds meer namaakproducten in omloop. Volgens een jaarlijks rapport van de Europese Commissie over namaakproducten dat afgelopen zomer gepubliceerd is, werden 103 miljoen producten aan de EU-grenzen in beslag genomen, nadat vermoeden was ontstaan dat ze een schending vormden van de intellectuele eigendomsrechten. Dit is twee keer zo veel als het vorige jaar. Het leeuwendeel van de namaakproducten, namelijk 85%, komt uit China.

De EU heeft daarom haar inspanningen op dit gebied geïntensifieerd. Zij doet dit onder andere door het eenvoudiger te maken dat namaakproducten tegengehouden worden aan de EU-grenzen en door energie te steken in de herziening van het productlabelsysteem, die naar verwachting eind 2011 voltooid zal zijn.

© Nationale Horecagids

Relevante artikelen

Alles van catering
    • Catering

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43
    • Catering

    Horeca groothandel: de beste leveranciers voor jouw horecabedrijf

    9 oktober 2025 om 14:26

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland