Uitgaanspubliek beoordeelt danscafes en discotheken met een ruime zeven
BUNNIK – In onze jaarlijkse zoektocht naar de populairste uitgaansbedrijven van Nederland hebben wij dit jaar voor het eerst het onafhankelijke onderzoeksbureau DVJ Insights uit Nijmegen opdracht gegeven een objectief onderzoek te doen onder het uitgaanspubliek. Behalve de factor populariteit stond ook de beoordeling centraal.
Uit dit onderzoek blijkt dat het uitgaanspubliek nog massaal discotheken, clubs en danscafés bezoekt, maar dat de frequentie daarvan de afgelopen jaren is veranderd. Er zijn veel meer uitgaansmogelijkheden bijgekomen, waardoor jongeren meer keuzes kunnen maken.
Volgens Jacco Bijlsma, medeorganisator van de Nightlife Awards en uitgever van het vakblad Nightlife Magazine, wordt de discotheek niet met uitsterven bedreigd, zoals de afgelopen maanden veel in de media is gesuggereerd. “Het is zeker zo dat er al een aantal jaren sprake is van een afname van het aantal discotheken en clubs in Nederland. Maar er is hooguit sprake van een correctie in de markt die alleen maar ten goede komt aan de kwaliteit van het product uitgaan.”
Remco Glas, sectorvoorzitter Drankverstrekkende Bedrijven van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voegt toe: “Ook het vloeroppervlakte van de Nederlandse discotheken is zelfs stijgende”
“Tot de jaren negentig had de discotheek een monopoliepositie op het gebied van uitgaan. De meeste jongeren gingen toen nog drie keer in de week naar een discotheek. Vanaf midden jaren negentig kreeg de discotheek serieuze concurrentie van de dans- en feestcafés die zich ontpopten als laagdrempelige discotheken. Vanaf de eeuwwisseling is het aantal (dance)festivals in Nederland spectaculair gestegen en hebben ook de beachclubs aan de Nederlandse stranden clubconcepten geadopteerd.”
“Dat betekent dat het publiek nu veel meer uitgaansmogelijkheden heeft, waarvan de discotheek er één is en dat ongetwijfeld ook zal blijven. Wel moeten de huidige discotheken steeds meer kwaliteit bieden om een goede marktpositie te behouden en dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.”
Jongeren zijn zelf ook positief gestemd over het voortbestaan van de discotheek. Uit het onderzoek van DVJ Insights blijkt dat maar liefst 60 procent denkt dat het aantal discotheken in 2016 zal stijgen of gelijk zal blijven
Onderzoeksprogramma YoungVote
Met haar onderzoeksprogramma YoungVotes heeft DVJ Insights uit Nijmegen onderzoek gedaan onder 6.000 onder jongeren in de leeftijd van 16-27 jaar, evenredig verdeeld over de provincies.
Primair hebben zij onderzocht welke danscafés, beachclubs en clubs/discotheken de populairste zijn van Nederland en daar is de einduitslag van de Nightlife Awards ook volledig op gebaseerd. Maar er is meer onderzocht en de belangrijkste uitkomsten zetten we hier kort op een rijtje:
Tweederde van alle jongeren van 16 tot en met 21 jaar bezoekt nog regelmatig een discotheek. Van de jongeren tussen de 22 en 27 jaar gaat de helft regelmatig naar een discotheek.
Van de onderzochte doelgroep 16 tot en met 27 jaar bezoekt 25 procent nog minimaal eens per twee weken een discotheek, 16 procent eens per drie weken en 25 procent zegt eens per maand naar een discotheek te gaan.
Op alle onderzochte onderdelen geeft het uitgaanspubliek de discotheek een ruime voldoende
Beoordelingen:
.jpg)
Festivalbezoek
Het festivalbezoek van de doelgroep wordt door menigeen gezien als een van de belangrijkste oorzaken voor de verlaging van de frequentie discotheekbezoek. Uit het onderzoek van DVJ Insights blijkt dat 30 procent nooit en 30 procent slechts eens per jaar een festival bezoekt.
20 procent doet dat twee keer per jaar en overige 20 procent gaat vaker. Daarbij moet wel in aanmerking worden genomen dat de gemiddelde besteding op een festival vele malen hoger ligt dan de gemiddelde besteding per discotheekbezoek. Deze uitgaven compenseren de bezoekers voor een deel door minder vaak een discotheek te bezoeken.
© Nationale Horecagids