Meer omzet en winst voor Heineken
AMSTERDAM (Novum) - De omzet en de winst van Heineken zijn in het derde kwartaal gestegen. Behalve in West-Europa en de voor Heineken nu nog kleine markt Azië wist het bedrijf overal meer dranken te verkopen. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde kwartaalcijferbericht.
De omzet van de Amsterdamse brouwer steeg met 7,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 4,97 miljard euro. De winst kwam met 577 miljoen euro tien procent hoger uit.
Vier procent van de omzetgroei was organisch, waarvan anderhalf procent volumegroei en tweeënhalf procent meer opbrengst per hectoliter. De rest van de groei werd behaald door acquisities in Ethiopië, Haïti en Groot-Brittannië en gunstige valutaverschillen.
Heineken, dat ook frisdrank en cider verkoopt, verkocht op organische basis anderhalf procent meer hectoliters. De bierverkoop steeg met 2,2 procent. In West-Europa daalde de verkoop juist met 2,1 procent.
In Azië heeft Heineken tot nu een klein belang met 0,4 miljoen hectoliter bier. In Afrika en het Midden-Oosten verkoopt het in vergelijking 5,5 miljoen hectoliter bier. Heineken heeft afgelopen kwartaal de strijd om Asia Pacific Breweries (APB), brouwer van het populaire Tiger Beer, gewonnen.
De brouwer wacht nog op toestemming van de Singaporese autoriteiten om APB over te nemen. Heineken verwacht zijn prooi in november definitief in handen te hebben.