Calorie-informatie op frisdrank verkoopt niet
BAARN - Tieners kiezen liever een glas water dan voor een glas frisdrank, als ze informatie over calorieën op de verpakking zien. Dat meldt Nu.nl.
Dit blijkt uit onderzoek van John Hopkins Bloomberg School of Public Health. De onderzoekers hadden drie verschillende posters opgehangen in winkels nabij scholen.
De eerste poster vermeldde het aantal calorieën in de frisdrank. Op de tweede poster stond het percentage van de dagelijkse energiebehoefte en de laatste poster vermeldde dat je 50 minuten zou moeten rennen om de calorieën in de frisdrank te verbranden.
Door de opgehangen posters daalde de verkoop van frisdrank met gemiddeld 40 procent. De posters die vermeldden dat je 50 minuten zou moeten rennen om de calorieën te compenseren hadden het meeste effect. Deze zorgden voor 50 procent minder aankopen.
De aanschaf van dranken met minder calorieën steeg juist.
"Tieners zijn sneller geneigd om een gezonde keuze te maken als ze informatie over het aantal calorieën zien. Zeker als de informatie makkelijk te begrijpen is, zoals weergeven hoeveel beweging er nodig is om het aantal calorieën te verbranden. De meeste consumenten onderschatten hoeveel calorieën er in frisdrank zitten", aldus de onderzoekers.
© Nationale Horecagids