Stijging economische betekenis toerisme in het Groene Hart
UTRECHT - De economische betekenis van toerisme in het Groene Hart is tussen 2005 en 2010 met 11 procent gegroeid. De werkgelegenheid in deze sector nam zelfs toe met 15 procent. Ook is het totaal aantal toeristische overnachtingen met 4 procent gestegen tot 1,2 miljoen overnachtingen.
Hierbij compenseerde de grote stijging bij B & B accommodaties de daling bij hotelovernachtingen. Het verblijfstoerisme in het Groene Hart realiseert circa 137,6 miljoen euro aan bestedingen en circa 1.870 FTE werkgelegenheid. De bestedingen komen met name in de logiesaccommodaties, maar veelal ook in de horeca, detailhandel en de vervoerssector terecht.
Dit blijkt uit een onderzoek van het economisch adviesbureau voor de vrijetijdseconomie ZKA uit Breda in opdracht van de Stichting ‘Groene Hart, kloppend hart'. Dit samenwerkingsverband maakt onderdeel uit van het Merk & Marketing programma dat de drie Groene Hart provincies zijn gestart om van het Groene Hart een sterk merk te maken. Deze cijfers geven aan dat de aanpak werkt en een stevige impuls geeft aan de economische vitaliteit van het groene gebied in het centrum van de Randstad.
Bed & Breakfast drie maal zoveel overnachtingen
Het verblijfstoerisme in het Groene Hart genereerde in 2010 circa 1,2 miljoen overnachtingen (een groei van 4 procent). In alle regio's in het Groene Hart namen de bestedingen vanuit het verblijfstoerisme toe. Het aantal overnachtingen in hotels daalde wel, ondanks een betere bezetting in de luxere hotels, met circa 4 procent (voornamelijk door een daling van de bezetting en capaciteit in de eenvoudigste categorie hotels).
De B & B accommodaties maakten deze daling meer dan goed. Met een fors grotere capaciteit realiseerden zij in 2010 drie maal het aantal overnachtingen van 2005. Door meer capaciteit en een betere bezetting nam het aantal overnachtingen van bungalows, appartementen en de groeps- accommodaties ook behoorlijk toe.
De combinatie van toeristische accommodatie met een agrarisch bedrijf, waar de Stichting ‘Groene Hart, kloppend hart' zich voor inzet, doet het goed. In het Groene Hart worden vooral bij campings en appartementen beide ondernemingsvormen steeds vaker gecombineerd.
Doel van het ZKA-onderzoek is om inzicht te verschaffen in de ontwikkeling van het verblijfstoerisme in het Groene Hart tussen 2005 en 2010. In 2005 en 2009 heeft een nul- en tussenmeting plaatsgevonden.
© Nationale Horecagids