8 november 2011 om 11:57
< 1 min lezen

Trappistenbrouwerijen kunnen vraag niet aan

BRUSSEL (ANP/BELGA) – De zeven erkende Belgische en Nederlandse trappistenbrouwers kreunen onder de groeiende vraag. Het marktaandeel van de trappistenbieren schoot in zes jaar tijd al bijna 8 procent omhoog tot 12,8 procent, meldde de Belgische krant De Tijd dinsdag.

Orval voerde de voorbije tien jaar zijn productie op van 40.000 naar 65.000 hectoliter, maar klanten moeten nog altijd tot twee weken wachten op een levering. Het Nederlandse La Trappe zit met zijn jaarlijkse 47.000 hectoliter „zeer krap” en het grotere Westmalle kan met 120.000 hectoliter per jaar ook niet alle dorstigen laven.

Plaatsgebrek nekt de uitbreidingsambities van de brouwers. Buiten de abdij treden is echter geen optie. Zo verliezen de broeders immers het prestigieuze ‘authentic trappist product’-label. Dat bepaalt dat de broeders zelf controle moeten hebben over het brouwen en dat het productieproces in de abdij moet gebeuren.

Daarnaast schrijft de Benedictus-regel voor dat er enkel geproduceerd moet worden om aan de noden van de abdij te voldoen. Veel reclame maken de brouwerijen dan ook niet. Vaak gaat een deel van de opbrengst naar een goed doel. Bij La Trappe zijn dat de kloosters in Indonesië en Oeganda, die vanuit de abdij Koningshoeven zijn voortgekomen.

Relevante artikelen

Alles van cafe
    • Cafe

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43
    • Cafe

    Horeca Overijssel treedt hard op tegen overlastgevers

    10 oktober 2025 om 11:34

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland