Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Introductie Stetson bourbon whiskey in Nederland

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km

ROTTERDAM - De naam John B. Stetson doet bij velen niet meteen een belletje rinkelen. Toch heeft deze man grote invloed gehad op de Amerikaanse geschiedenis.

Met zijn ontwerp van dé lederen cowboy hoed zette hij in 1865 zijn naam als bekendste hoedenmaker ter wereld op de kaart. Het merk Stetson is anno 2011 uitgegroeid tot een imperium dat verbonden is aan diverse kleding, accessoires, geuren en sinds kort ook aan een bourbon whiskey die dit najaar op de Nederlandse markt geïntroduceerd wordt.

De smaak van ‘het wilde westen', gebotteld in een Kentucky straight bourbon die licht, droog en verwarmend smaakt. De geur is fris, met een vleugje sinaasappelschil en mooie tonen van hout en vanille. Karamel en perzik zorgen voor een ietwat leerachtig aroma, dat de link legt naar hét product waar Stetson zo beroemd mee is geworden.

Van stoken tot aan drinken
John B. Stetson Kentucky straight bourbon whiskey wordt gemaakt van lokale maïs uit Kentucky en gestookt in een ouderwetse pot-still volgens het sour-mash principe, om zo de kwaliteit te waarborgen. De bourbon wordt daarna gerijpt in handgeselecteerde Amerikaanse witte eikenhouten vaten, waardoor de karakteristieke smaak wordt verkregen.
Het speciale stookproces zorgt ervoor dat de bourbon minder zoet is dan andere bekende bourbons. Hierdoor is Stetson niet alleen uitermate geschikt om puur of on the rocks te drinken. De bourbon smaakt ook heerlijk in de mix met cola, ginger ale of club soda.

Stetson tot in detail
"Make things right and the best they can be" was het motto van John B. Stetson. Zijn woorden zijn vandaag de dag nog steeds een inspiratiebron voor de bourbon whiskey.

Net als de smaak moest de verpakking van de bourbon uitblinken. Het uiterlijk van de fles is daarom erg bijzonder. Het reliëf in het glas (het logo van Stetson) en een nostalgisch etiket geven de fles een vintage uiterlijk. Het leren touwtje om de hals - gemaakt van hetzelfde leer dat gebruikt wordt voor de Stetson cowboy hoeden- met hieraan een ‘booklet', zorgen ervoor dat ook de fles helemaal past in de stijl van het merk.

© Nationale Horecagids

03 september '25 ( 8:37)

Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party

Het is onduidelijk of mensen die een kaartje hadden gekocht voor de gestaakte productie Mamma Mia! The Party in Rotterdam hun geld terugkrijgen. Dat blijkt uit gesprekken van het ANP met producent Punch en ticketshop Eventim. Beide partijen geven aan nog weinig concreets te weten over het lot van de kaarthouders.

28 augustus '25 ( 9:55)

Aantal downloads 112app schiet omhoog na dood Lisa

De 112-app is sinds vorige week 85.000 keer gedownload, meldt de politie. Dat is volgens een woordvoerder flink meer dan gemiddeld. De politie verklaart de toename door de aandacht voor de app in de media en op sociale media, na de dood van de 17-jarige Lisa vorige week in Duivendrecht.

26 augustus '25 ( 8:27)

'Ingezameld geld 'Wij eisen de nacht op' zal zorgvuldig worden besteed'

De initiatiefneemster van de crowdfunding 'Wij eisen de nacht op' wil het geld dat ze inzamelt zo goed mogelijk besteden. Nu de boodschap op veel digitale schermen sinds zondag in het land is te zien, kijkt Danique de Jong naar wat er nog meer mogelijk is voor de veiligheid van jonge vrouwen op straat. De teller van de actie staat maandag halverwege de middag op bijna 430.000 euro, afkomstig van meer dan 15.000 donaties.

14 augustus '25 (15:13)

Onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims koffie en cacao

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

14 augustus '25 (15:13)

Bierbrouwer Carlsberg mist vertrouwen bij consument

Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

11 augustus '25 (11:37)

Cafés en snackbars binnen handbereik in bijna elke regio

Voor wie op zoek is naar een gezellig café of snackbar, is de afstand in Nederland doorgaans klein. In 2024 was de gemiddelde afstand tot een café slechts 1,5 kilometer. In steden als Amsterdam en Den Haag kunnen inwoners zelfs kiezen uit tien cafés binnen een kilometer. Rotterdam volgt met meer dan zeven cafés in dezelfde straal. Dit meldt CBS.

06 augustus '25 (13:56)

HHB-jurylid Robèrt van Beckhoven sluit deal over terugbetaling na mislukte crowdfunding

Robèrt van Beckhoven heeft een akkoord bereikt met het grootste deel van de mensen die nog geld van hem krijgen. De geldschieters investeerden in 2019 met hem in een nieuw horecabedrijf, maar zagen een deel van hun investering in rook opgaan toen dat bedrijf al snel werd opgeheven en zij hun geld niet meer terugkregen. Een woordvoerder van Van Beckhoven maakte het akkoord woensdag bekend.

26 februari '25 (14:31)

Horeca klaar voor carnaval, alleen wel personeelstekort in de Brabantse dorpen

De horeca heeft het in dorpen en buitengebieden tijdens carnaval moeilijk. Er is namelijk weinig personeel te vinden. Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat als het om personeelstekorten gaat de ergste druk wel van de ketel is. Horeca in Brabant laten een ander verhaal horen. Horecabazen in de grote steden krijgen hun planning wel rond, maar in de dorpen is het een ander verhaal. Dat meldt Omroep Brabant.

21 januari '25 (11:56)

Strandpaviljoen Baggelhuizerplas staat voor 795.000 euro te koop

Het nieuwe horecapaviljoen aan de Baggelhuizerplas in Assen staat te koop. Aannemersbedrijf Evertsen Bouw uit Zwolle zette het strandpaviljoen begin 2024 neer aan de Baggelhuizerplas. Nu willen ze alweer van het pand af voor een bedrag van 795.000 euro. Dat meldt RTV Drenthe.

11 december '24 (11:34)

Jaar cel en tbs geëist door OM voor gijzeling in café Ede

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.