Bemiddelaar bij ruzies over overlast horeca
AMSTERDAM - Amsterdam Centrum gooit een nieuw wapen in de strijd tegen horecaoverlast: nog dit jaar moet een horecaoverlastmanager gaan bemiddelen tussen lawaaiige kroegen en klagende buren. Dat meldt Parool.
''Het moet een soort troubleshooter worden die snel ingrijpt,'' zegt stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren (GroenLinks).
''Nu duurt dat vaak te lang. Als ergens een serieus probleem ontstaat, moet hij er snel op af, als we te lang wachten verhardt de instelling van bewoners en horecaondernemers en stapelen de frustraties zich te veel op.''
Overlast van horecazaken, en dan vooral terrassen, is een nog altijd groeiend probleem in de binnenstad. In 2010 was slechts 53 procent van de bewoners in het centrum tevreden. In 2008 was dat nog 80 procent.
Bewoners klagen het meest over versperring van de stoep (23 procent) en over geluidsoverlast (18 procent).
Vooral in de Jordaan vliegen bewoners en ondernemers elkaar regelmatig in de haren. Met name over de middenterrassen op gedempte grachten komen veel klachten binnen. Het zijn er zoveel dat het stadsdeel overweegt deze terrassen te verbieden.
De aanstelling van de horecaoverlastmanager past in het nieuwe horecabeleid van het stadsdeel: minder regels, ruimere openingstijden en minder controles, maar in ruil daarvoor moeten ondernemers zelf zorgen dat overlast voor bewoners afneemt. Doen ze dat niet, dan volgen sneller sancties, zoals een boete of gedwongen sluiting.
© Nationale Horecagids