Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zó richt je het terras in voor de zomer

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 14 min
location_on [xx]km
Zó richt je het terras in voor de zomer
De krokussen en madeliefjes schieten overal uit de grond. Het wordt langzaamaan weer warmer in het land en dat betekent dat de terrasjesmensen weer uit hun hol kruipen op zoek naar een plek om buiten van een hapje eten en een drankje te genieten. Mensen zijn tegenwoordig kritisch in het zoeken naar een plek. Daarom moet je als restaurant- of terrashouder boven de concurrentie uitsteken. Daar zijn allerlei hulpmiddelen en manieren voor. In dit artikel zetten wij een aantal tips en richtlijnen voor jou op een rijtje, zodat je goed voorbereid het terrasseizoen ingaat.

 Naast het aanvragen van een terrasvergunning en het schoonvegen van het terras zijn er nog veel meer acties die je kunt ondernemen. Welke acties zijn dat? Allereerst is het goed om jezelf te verplaatsen in de terrasbezoeker. Waar zoekt die naar? Wat voor eten vinden zij lekker, wat voor service is gepast? Het zijn vragen die tijd en aandacht nodig hebben. Om jou een steuntje in de rug te geven zijn hier een aantal aandachtspunten voor het terras.

Wat is de functie van het terras?

Het klinkt vanzelfsprekend, maar door goed over deze vraag na te denken kan je het terras al goed in kaart brengen. Wie komen er bij jou langs? Zijn het jongeren die van een biertje willen genieten, of gepensioneerden die in de zon willen zitten met een glas wijn en een portie bitterballen?

Een terras voor stevige drinkers ziet er anders uit dan die waar genieters graag zitten. Voor een hoge omzetsnelheid zijn ‘actieve’ stoelen nodig. Misschien is een beter woord ‘net geen oncomfortabele’ stoelen. Hierdoor komen en gaan mensen sneller en wordt er voor kwantiteit gekozen. Kwaliteit is wanneer gasten niet alleen een drankje achterover gooien, maar ook rustig willen genieten van een bittergarnituur. Daar komen de comfortabele, luxe stoelen van pas. Het nodigt mensen uit om te blijven zitten, omdat het meubilair toch goed zit.

Maak bestellen en betalen makkelijk

Een gestroomlijnd afrekensysteem is erg belangrijk op terrassen. Hiermee voorkom je niet alleen ergernis bij de gasten, maar loopt het proces ook een stuk makkelijker voor het personeel. Op het moment dat je met handheld apparaten werkt, zorg er dan voor dat deze vooral gemakkelijk, maar ook stabiel zijn en niet vastlopen. Ze zijn hoe dan ook erg handig: het versnelt de communicatie tussen de bediening en de keuken.

Welke dranken serveer je op het terras?

Er zijn een aantal dranken die op de kaart móéten staan. Bier, (smaakjes)water, iced tea en wijn zijn essentieel op het terras. Maar ook zijn drankjes zoals ijsthee een mooie margemaker die het altijd goed doen in de zon. Al helemaal als er een sticker ‘huisgemaakt’ op kunt plakken.

Bier moet ook niet ontbreken op de kaart. Bedenk daarbij wat voor biertjes lekker zijn om in de zon op te drinken. Een krachtig bockbiertje zal minder goed verkopen dan een licht witbiertje. De vuistregel: kies gangbare, makkelijk doordrinkbare bieren. Daarnaast zijn er ook gasten die met de auto zijn. Daarom zijn 0.0 bieren en laag alcoholische bieren ook goed om te serveren.

Ook wijn is niet aan te slepen in de zomer. Heb je een goede rosé op de kaart staan, dan is het handig om hier een voorraadje van in te slaan. Het geldt ook voor de lichte, witte wijnen.

Naast deze populaire dranken zijn er ook echte terrasdrankjes die winnen in populariteit. Denk aan een verfrissende appelcider, of een Aperol Spritz, maar ook andere watercocktails zoals Limoncello cocktails, of drankjes met vers fruit en kruidencombinaties.

Gerechten

Terrasgerechten moeten makkelijk zijn. Niet alleen om te eten, maar ook om te bereiden. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat het eten of de garnituur ervan niet wegwaait. Dat geldt natuurlijk ook voor servetten!

Voor een snelle service is een goede mise-en-place essentieel. Zeker als het gaat om de diepvriesvoorraad of de appeltaarten. Sandwiches en zomerse salades doen het ook altijd goed op het terras. Daarnaast is, zeker in combinatie met een salade, een frisse wijn een uitstekende aanrader bij een gerecht. Zo kan het personeel ook proberen om te upsellen.

Trends

Waar trends voor de binnenkant van het restaurant constant veranderen, zo veranderen ook de trends voor terrassen. Het is nuttig om hiervan op de hoogte te zijn, om in te kunnen spelen op de veranderende behoeftes en wensen van de gasten.

Momenteel zijn gasten benieuwd naar het verhaal achter de zaak. Zij worden minder geleid door spektakel en meer door een goed gevoel. Het gaat meer over betekenis en minder over belevenis. Het moet zin hebben dat je iets doet. Daarom zijn gezond en duurzaam bijna een standaard geworden voor gasten.

Uiteraard moet je geen kapotte stoelen en tafels op het terras hebben staan: dat nodigt de langslopende of -fietsende mensen niet uit om een drankje te komen drinken op het terras. Maar ook dode planten of volle prullenbakken hebben een negatieve invloed op de aantrekkelijkheid. Planten zijn wel erg in tegenwoordig, maar verzorg deze dan ook goed. Hieronder nog een paar trends:

  • Zorg dat de stijl en het imago van de zaak terugkeren op het terras. Laat de aankleding van het terras een uitbreiding zijn van de binnenkant en niet iets geheel nieuws.
  • Aankleding van de tafels en stoelen is belangrijk. Leg een dekentje of kussens neer en kleed het allemaal mooi aan. Daarnaast is kleur een belangrijk aspect van de styling.
  • Plaats het meubilair op een duidelijk zichtbare plek. Op het terras is zien en gezien worden een belangrijk aspect.
  • Vuurhaarden en fakkels doen het enorm goed op het terras. In combinatie met groen creëer je een erg uitnodigende sfeer. Mensen zullen eerder stoppen bij een gezellig verlicht terras.
  • Medewerkers hebben veel invloed op de sfeer op het terras. Een vriendelijk en lachende medewerker die je gedag wenst terwijl die een paar stoelen rechtzet verhoogt ook de stopkracht van voorbijgangers. Laat ze daarom zien welke dingen die wel en niet gepast zijn op het terras. Medewerkers kunnen een dag meelopen met het terrashoofd om hier een betere grip op te krijgen, maar ook trainingen, lijstjes en rollenspellen kunnen een positief effect hebben.

Door: Nationale Horecagids / Ilias van Bruggen

03 september '25 ( 8:37)

Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party

Het is onduidelijk of mensen die een kaartje hadden gekocht voor de gestaakte productie Mamma Mia! The Party in Rotterdam hun geld terugkrijgen. Dat blijkt uit gesprekken van het ANP met producent Punch en ticketshop Eventim. Beide partijen geven aan nog weinig concreets te weten over het lot van de kaarthouders.

28 augustus '25 ( 9:55)

Aantal downloads 112app schiet omhoog na dood Lisa

De 112-app is sinds vorige week 85.000 keer gedownload, meldt de politie. Dat is volgens een woordvoerder flink meer dan gemiddeld. De politie verklaart de toename door de aandacht voor de app in de media en op sociale media, na de dood van de 17-jarige Lisa vorige week in Duivendrecht.

26 augustus '25 ( 8:27)

'Ingezameld geld 'Wij eisen de nacht op' zal zorgvuldig worden besteed'

De initiatiefneemster van de crowdfunding 'Wij eisen de nacht op' wil het geld dat ze inzamelt zo goed mogelijk besteden. Nu de boodschap op veel digitale schermen sinds zondag in het land is te zien, kijkt Danique de Jong naar wat er nog meer mogelijk is voor de veiligheid van jonge vrouwen op straat. De teller van de actie staat maandag halverwege de middag op bijna 430.000 euro, afkomstig van meer dan 15.000 donaties.

14 augustus '25 (15:13)

Bierbrouwer Carlsberg mist vertrouwen bij consument

Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

14 augustus '25 (15:13)

Onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims koffie en cacao

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

11 augustus '25 (11:37)

Cafés en snackbars binnen handbereik in bijna elke regio

Voor wie op zoek is naar een gezellig café of snackbar, is de afstand in Nederland doorgaans klein. In 2024 was de gemiddelde afstand tot een café slechts 1,5 kilometer. In steden als Amsterdam en Den Haag kunnen inwoners zelfs kiezen uit tien cafés binnen een kilometer. Rotterdam volgt met meer dan zeven cafés in dezelfde straal. Dit meldt CBS.

06 augustus '25 (13:56)

HHB-jurylid Robèrt van Beckhoven sluit deal over terugbetaling na mislukte crowdfunding

Robèrt van Beckhoven heeft een akkoord bereikt met het grootste deel van de mensen die nog geld van hem krijgen. De geldschieters investeerden in 2019 met hem in een nieuw horecabedrijf, maar zagen een deel van hun investering in rook opgaan toen dat bedrijf al snel werd opgeheven en zij hun geld niet meer terugkregen. Een woordvoerder van Van Beckhoven maakte het akkoord woensdag bekend.

26 februari '25 (14:31)

Horeca klaar voor carnaval, alleen wel personeelstekort in de Brabantse dorpen

De horeca heeft het in dorpen en buitengebieden tijdens carnaval moeilijk. Er is namelijk weinig personeel te vinden. Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat als het om personeelstekorten gaat de ergste druk wel van de ketel is. Horeca in Brabant laten een ander verhaal horen. Horecabazen in de grote steden krijgen hun planning wel rond, maar in de dorpen is het een ander verhaal. Dat meldt Omroep Brabant.

21 januari '25 (11:56)

Strandpaviljoen Baggelhuizerplas staat voor 795.000 euro te koop

Het nieuwe horecapaviljoen aan de Baggelhuizerplas in Assen staat te koop. Aannemersbedrijf Evertsen Bouw uit Zwolle zette het strandpaviljoen begin 2024 neer aan de Baggelhuizerplas. Nu willen ze alweer van het pand af voor een bedrag van 795.000 euro. Dat meldt RTV Drenthe.

11 december '24 (11:34)

Jaar cel en tbs geëist door OM voor gijzeling in café Ede

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.