Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Espresso-martini is de nieuwe wodka-lime

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Espresso-martini is de nieuwe wodka-lime
Je ziet ze tegenwoordig overal. De martini glazen die niet gevuld zijn met een klassieke Martini met gin, vermout en olijven, maar met een koffie-achtig drankje met een crèmekleurige schuimlaag. Het drankje leeft helemaal op onder de jeugd. Maar hoe komt het dat de cocktail zo populair is geworden? Dit meldt het NRC.

De espresso-martini is een mix van espresso, koffielikeur en wodka. De cocktail is op zijn hoogtepunt en is enorm in de trek bij het jongere publiek. Zoals de wodka-lime hét drankje voor de veertigers en vijftigers was, of de wodka-energy van de generatie erna, is de espresso-martini voor de jongeren die uitgaan en wel een opkikkertje kunnen gebruiken.

Oorsprong

De oorsprong van de cocktail is onduidelijk. Waarschijnlijk is de eerste espresso-martini gemaakt door Londense society-shaker Dick Bradsell in de jaren '80. Hij zou op het idee zijn gekomen toen hij achter de bar stond en een vrouw hem vroeg: “Can you give me a drink that will wake me up?”

Maar of dit daadwerkelijk het begin van het drankje was kan niet gecontroleerd meer worden. Bradsell overleed in 2016 en ook heeft hij nooit de naam van de vrouw, die ondertussen een beroemde actrice zou zijn geworden, bekend gemaakt.

Er bestaat ook de mogelijkheid dat het drankje al eerder is gemaakt. Mogelijk zelfs voor horecapersoneel dat even een oppeppertje nodig had. In ieder geval wist Bradsell zijn drankje goed te verkopen.

Meeliften

Ondertussen maakt iedereen zijn eigen variant van de espresso-martini. En het verschil met een Aperol Spritz of een wodka-Redbull is dat er geen merk aan verbonden zit. Het is puur een mix van ingredienten die samen de espresso-martini vormen. Er zijn daarentegen wel merken die hun eigen naam er aan proberen te verbinden. Zo heeft Nespresso een recept voor de ‘Nespresso-martini’, maar niemand kan de vlucht van deze cocktail claimen.

Kant-en-klare cocktails

Dat het drankje erg populair is geworden in Nederland is te zien aan de aanbieders die inmiddels kant-en-klare espresso-martini cocktails in hun assortiment hebben. Sommige bars maken de cocktail niet eens meer, maar tappen die uit een machine, met een kunstmatig schuimlaagje.

Populariteit niet onlogisch

Het is geen wonder dat dit drankje zo in de trek is bij feestende jongeren. Het is een combinatie van alcohol en cafeïne. Gijsbregt Brouwer, trendwatcher van de horeca, zegt: “Het drankje is erg warm en zacht. Comfort food onder de cocktails. Het is een drankje en een toetje tegelijkertijd”.

Door: Nationale Horecagids

03 september '25 ( 8:37)

Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party

Het is onduidelijk of mensen die een kaartje hadden gekocht voor de gestaakte productie Mamma Mia! The Party in Rotterdam hun geld terugkrijgen. Dat blijkt uit gesprekken van het ANP met producent Punch en ticketshop Eventim. Beide partijen geven aan nog weinig concreets te weten over het lot van de kaarthouders.

28 augustus '25 ( 9:55)

Aantal downloads 112app schiet omhoog na dood Lisa

De 112-app is sinds vorige week 85.000 keer gedownload, meldt de politie. Dat is volgens een woordvoerder flink meer dan gemiddeld. De politie verklaart de toename door de aandacht voor de app in de media en op sociale media, na de dood van de 17-jarige Lisa vorige week in Duivendrecht.

26 augustus '25 ( 8:27)

'Ingezameld geld 'Wij eisen de nacht op' zal zorgvuldig worden besteed'

De initiatiefneemster van de crowdfunding 'Wij eisen de nacht op' wil het geld dat ze inzamelt zo goed mogelijk besteden. Nu de boodschap op veel digitale schermen sinds zondag in het land is te zien, kijkt Danique de Jong naar wat er nog meer mogelijk is voor de veiligheid van jonge vrouwen op straat. De teller van de actie staat maandag halverwege de middag op bijna 430.000 euro, afkomstig van meer dan 15.000 donaties.

14 augustus '25 (15:13)

Onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims koffie en cacao

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

14 augustus '25 (15:13)

Bierbrouwer Carlsberg mist vertrouwen bij consument

Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

11 augustus '25 (11:37)

Cafés en snackbars binnen handbereik in bijna elke regio

Voor wie op zoek is naar een gezellig café of snackbar, is de afstand in Nederland doorgaans klein. In 2024 was de gemiddelde afstand tot een café slechts 1,5 kilometer. In steden als Amsterdam en Den Haag kunnen inwoners zelfs kiezen uit tien cafés binnen een kilometer. Rotterdam volgt met meer dan zeven cafés in dezelfde straal. Dit meldt CBS.

06 augustus '25 (13:56)

HHB-jurylid Robèrt van Beckhoven sluit deal over terugbetaling na mislukte crowdfunding

Robèrt van Beckhoven heeft een akkoord bereikt met het grootste deel van de mensen die nog geld van hem krijgen. De geldschieters investeerden in 2019 met hem in een nieuw horecabedrijf, maar zagen een deel van hun investering in rook opgaan toen dat bedrijf al snel werd opgeheven en zij hun geld niet meer terugkregen. Een woordvoerder van Van Beckhoven maakte het akkoord woensdag bekend.

26 februari '25 (14:31)

Horeca klaar voor carnaval, alleen wel personeelstekort in de Brabantse dorpen

De horeca heeft het in dorpen en buitengebieden tijdens carnaval moeilijk. Er is namelijk weinig personeel te vinden. Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat als het om personeelstekorten gaat de ergste druk wel van de ketel is. Horeca in Brabant laten een ander verhaal horen. Horecabazen in de grote steden krijgen hun planning wel rond, maar in de dorpen is het een ander verhaal. Dat meldt Omroep Brabant.

21 januari '25 (11:56)

Strandpaviljoen Baggelhuizerplas staat voor 795.000 euro te koop

Het nieuwe horecapaviljoen aan de Baggelhuizerplas in Assen staat te koop. Aannemersbedrijf Evertsen Bouw uit Zwolle zette het strandpaviljoen begin 2024 neer aan de Baggelhuizerplas. Nu willen ze alweer van het pand af voor een bedrag van 795.000 euro. Dat meldt RTV Drenthe.

11 december '24 (11:34)

Jaar cel en tbs geëist door OM voor gijzeling in café Ede

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.