Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Brouwerij Het Paleisje wil verder groeien en start met crowdfundingsactie

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Brouwerij Het Paleisje wil verder groeien en start met crowdfundingsactie
Sinds haar start in 2020 heeft Brouwerij Het Paleisje een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Van één eigen bier en een sterke focus op Amsterdam is de jonge lokale brouwerij doorgegroeid naar een assortiment van vijf speciaalbieren die bij ruim 200 horecalocaties en supermarkten in het hele land verkrijgbaar zijn. De namen van alle bieren bevatten een ‘koninklijke knipoog’. Met behulp van een crowdfundingactie wil Brouwerij Het Paleisje een volgende stap maken in zichtbaarheid en schaalgrootte. Dat meldt Brouwerij Het Paleisje.

Brouwerij Het Paleisje is op Koningsdag 2020 opgericht door Justin Oosterveer, nadat hij samen met twee vrienden min of meer voor de grap had geroepen dat ze een eigen bier gingen maken. De grap werd al snel serieus, zeker toen Justin van een vriend van zijn vader de fijne kneepjes van het brouwersvak geleerd kreeg. In juli 2020 werd het eerste eigen biertje van Brouwerij Het Paleisje gebrouwen: Willem’s Wit. Justin: “Dan krijg je opeens 6.000 flesjes met je eigen bier thuisbezorgd, die je nog ‘even’ moet zien te verkopen. Ik ging letterlijk met een doos onder de arm naar supermarkten en moest eerlijk gezegd nog maar zien of het allemaal ging lukken. Maar binnen anderhalve maand was de eerste partij uitverkocht!”

Koningshuis in het achterhoofd 

Mede aangemoedigd door dit succes kwam er al snel een tweede biertje bij: Maximaaltje. Begin 2021 kwam Justin in contact met Joost Ronnes. Het klikte direct en ze bleken elkaar zakelijk perfect aan te vullen. Joost werd mede-eigenaar en samen bouwden ze verder aan Brouwerij Het Paleisje. Het aantal verkooppunten groeide, zowel in de horeca als bij supermarkten, en het assortiment werd uitgebreid met Tripel A, Prins Pale Ale en Bernard’s Blond. Joost: “Onze biertjes zijn toegankelijk voor een brede groep mensen. Dus niet té zoet of té hoppig, maar een biertje dat je gezellig met zijn allen kunt drinken. Bier dat mensen bij elkaar brengt, verbindt over culturen heen. Zoals ook het koningshuis een verbindende factor in Nederland is, dat is mede de gedachte achter de naam en de ‘koninklijke knipoogjes’.”

Zichtbaarheid van het merk 

Dat het bier goed ontvangen wordt, blijkt uit de sterke stijgende verkoopcijfers: van zo’n 13.000 flesjes in het oprichtingsjaar 2020 naar het tienvoudige daarvan in 2022. Om een volgende stap te kunnen zetten, met behoud van het persoonlijke karakter van de brouwerij, willen Justin Oosterveer en Joost Ronnes meer bier brouwen én werken aan de zichtbaarheid van het merk. Justin: “Dat willen we doen door onder meer de plaatsing van eigen displays en koelkasten in supermarkten, het laten varen van een Paleis-boot door de Amsterdamse grachten, het bestickeren van de bestelbus en de aanschaf van eigen fusten. Een ander belangrijk speerpunt is het bouwen van een mobiele bar, zodat we op festivals kunnen staan.”

Crowdfundingsactie 

Om alle dromen te kunnen verwezenlijken, is Brouwerij Het Paleisje een crowdfundingsactie gestart. Met deze actie wil Brouwerij Het Paleisje nog dit jaar honderdduizend euro bij elkaar halen. Geïnteresseerden kunnen op twee manieren bijdragen aan de crowdfunding: door in te tekenen op de voorverkoop van bier en/of bar, of door het verstrekken van een lening. Naast een bescheiden rendement, staan hier vanaf investeringen van 250 euro ook andere tegenprestaties tegenover.

In de eerste weken wist Het Paleisje al ruim 35.000 euro binnen te halen op de crowdfunding. Joost: “Het is geen ‘hardcore commerciële investering’, we mikken op mensen die het leuk vinden om ons als ‘new kids on the block’ op weg te helpen. Het is dan ook echt te gek om te zien dat zoveel mensen vertrouwen hebben in onze plannen en ons dit gunnen. We zijn er nog niet, maar het begin is er en dat versterkt ons geloof dat deze crowdfunding een succes wordt en we met Brouwerij Het Paleisje een volgende grote stap kunnen zetten!"

Door: Nationale Horecagids 

03 september '25 ( 8:37)

Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party

Het is onduidelijk of mensen die een kaartje hadden gekocht voor de gestaakte productie Mamma Mia! The Party in Rotterdam hun geld terugkrijgen. Dat blijkt uit gesprekken van het ANP met producent Punch en ticketshop Eventim. Beide partijen geven aan nog weinig concreets te weten over het lot van de kaarthouders.

28 augustus '25 ( 9:55)

Aantal downloads 112app schiet omhoog na dood Lisa

De 112-app is sinds vorige week 85.000 keer gedownload, meldt de politie. Dat is volgens een woordvoerder flink meer dan gemiddeld. De politie verklaart de toename door de aandacht voor de app in de media en op sociale media, na de dood van de 17-jarige Lisa vorige week in Duivendrecht.

26 augustus '25 ( 8:27)

'Ingezameld geld 'Wij eisen de nacht op' zal zorgvuldig worden besteed'

De initiatiefneemster van de crowdfunding 'Wij eisen de nacht op' wil het geld dat ze inzamelt zo goed mogelijk besteden. Nu de boodschap op veel digitale schermen sinds zondag in het land is te zien, kijkt Danique de Jong naar wat er nog meer mogelijk is voor de veiligheid van jonge vrouwen op straat. De teller van de actie staat maandag halverwege de middag op bijna 430.000 euro, afkomstig van meer dan 15.000 donaties.

14 augustus '25 (15:13)

Onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims koffie en cacao

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

14 augustus '25 (15:13)

Bierbrouwer Carlsberg mist vertrouwen bij consument

Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

11 augustus '25 (11:37)

Cafés en snackbars binnen handbereik in bijna elke regio

Voor wie op zoek is naar een gezellig café of snackbar, is de afstand in Nederland doorgaans klein. In 2024 was de gemiddelde afstand tot een café slechts 1,5 kilometer. In steden als Amsterdam en Den Haag kunnen inwoners zelfs kiezen uit tien cafés binnen een kilometer. Rotterdam volgt met meer dan zeven cafés in dezelfde straal. Dit meldt CBS.

06 augustus '25 (13:56)

HHB-jurylid Robèrt van Beckhoven sluit deal over terugbetaling na mislukte crowdfunding

Robèrt van Beckhoven heeft een akkoord bereikt met het grootste deel van de mensen die nog geld van hem krijgen. De geldschieters investeerden in 2019 met hem in een nieuw horecabedrijf, maar zagen een deel van hun investering in rook opgaan toen dat bedrijf al snel werd opgeheven en zij hun geld niet meer terugkregen. Een woordvoerder van Van Beckhoven maakte het akkoord woensdag bekend.

26 februari '25 (14:31)

Horeca klaar voor carnaval, alleen wel personeelstekort in de Brabantse dorpen

De horeca heeft het in dorpen en buitengebieden tijdens carnaval moeilijk. Er is namelijk weinig personeel te vinden. Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat als het om personeelstekorten gaat de ergste druk wel van de ketel is. Horeca in Brabant laten een ander verhaal horen. Horecabazen in de grote steden krijgen hun planning wel rond, maar in de dorpen is het een ander verhaal. Dat meldt Omroep Brabant.

21 januari '25 (11:56)

Strandpaviljoen Baggelhuizerplas staat voor 795.000 euro te koop

Het nieuwe horecapaviljoen aan de Baggelhuizerplas in Assen staat te koop. Aannemersbedrijf Evertsen Bouw uit Zwolle zette het strandpaviljoen begin 2024 neer aan de Baggelhuizerplas. Nu willen ze alweer van het pand af voor een bedrag van 795.000 euro. Dat meldt RTV Drenthe.

11 december '24 (11:34)

Jaar cel en tbs geëist door OM voor gijzeling in café Ede

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.