Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Koffieverkopers hadden een topjaar, mede dankzij gesloten horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Speciaalzaken voor koffie hebben goed geboerd in 2020. Doordat veel mensen thuiswerken én de horeca dicht is, steeg de omzet van verkopers van luxe koffie aan particulieren. Voor handelaren in kantoorkoffie was het juist een zwart jaar.
Simon Lévelt, speciaalzaak voor biologische koffie en thee, zag de winkelomzet dit jaar tot december met zo'n 20 procent groeien. "Normaal groeien we jaarlijks met 3 tot 5 procent, dus het gaat best goed", vertelt algemeen directeur Bert Jongsma. De groei is het sterkst in de webshop van het bedrijf. "De onlineverkoop is de eerste elf maanden van dit jaar verdubbeld."
 
Het hoogtepunt van de groeispurt lag aan het begin van de coronacrisis. Vlak na het afkondigen van de eerste lockdown vervijfvoudigde de verkoop, aldus Jongsma. De verklaring zoekt hij voor het grootste deel in de coronacrisis. "Mensen werken thuis en hebben bovendien geld over omdat ze minder uitgeven aan bijvoorbeeld de horeca en vakanties. Dat geld investeren ze onder meer in luxer eten en drinken." Ook na de aankondiging van de huidige lockdown maakte de omzet een sprong. "Er stonden direct rijen voor onze winkels en ook online haalden we binnen 24 uur een recordaantal bestellingen binnen. Mensen waren in paniek dat ze hun kerstinkopen niet meer konden doen."
 
Kleine ondernemers
 
Ook Roast, dat online koffieabonnementen aan particulieren verkoopt, heeft een goed jaar. "We hebben tot nu toe dit jaar 30 procent meer omzet gedraaid, waar we gewoonlijk zo'n 15 procent per jaar groeien", zegt eigenaar Kris Vermaas. Daarnaast bestellen mensen niet alleen vaker koffie, maar ook grotere hoeveelheden per bestelling. "Die groei is zelfs nog niet bij die 30 procent opgeteld", aldus Vermaas. Roast verkoopt koffiebonen van lokale branders. Ook het ondersteunen van kleine ondernemers is iets wat mensen in de coronacrisis aanspreekt, denkt Vermaas.
 
Niet voor álle koffieverkopers was 2020 een goed jaar. Coffee at work, dat koffie verkoopt aan kantoren en andere werkplekken, zag zijn omzet in de eerste maand van de lockdown met 75 procent terugvallen. "Normaal groeien we elk jaar met 10 tot 15 procent", aldus directeur Ronny Aarts. "Na april is de omzet weer opgekrabbeld, omdat mensen meer buitenshuis zijn gaan werken. We zitten nu op een omzetdaling van 25 procent". De huidige lockdown betekent waarschijnlijk weer een grote terugval voor het bedrijf, aldus Aarts. Het gaat volgens de directeur zeker twee jaar duren voor de omzet weer op hetzelfde peil is als in 2019.
 
Door: ANP
03 september '25 ( 8:37)

Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party

Het is onduidelijk of mensen die een kaartje hadden gekocht voor de gestaakte productie Mamma Mia! The Party in Rotterdam hun geld terugkrijgen. Dat blijkt uit gesprekken van het ANP met producent Punch en ticketshop Eventim. Beide partijen geven aan nog weinig concreets te weten over het lot van de kaarthouders.

28 augustus '25 ( 9:55)

Aantal downloads 112app schiet omhoog na dood Lisa

De 112-app is sinds vorige week 85.000 keer gedownload, meldt de politie. Dat is volgens een woordvoerder flink meer dan gemiddeld. De politie verklaart de toename door de aandacht voor de app in de media en op sociale media, na de dood van de 17-jarige Lisa vorige week in Duivendrecht.

26 augustus '25 ( 8:27)

'Ingezameld geld 'Wij eisen de nacht op' zal zorgvuldig worden besteed'

De initiatiefneemster van de crowdfunding 'Wij eisen de nacht op' wil het geld dat ze inzamelt zo goed mogelijk besteden. Nu de boodschap op veel digitale schermen sinds zondag in het land is te zien, kijkt Danique de Jong naar wat er nog meer mogelijk is voor de veiligheid van jonge vrouwen op straat. De teller van de actie staat maandag halverwege de middag op bijna 430.000 euro, afkomstig van meer dan 15.000 donaties.

14 augustus '25 (15:13)

Onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims koffie en cacao

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

14 augustus '25 (15:13)

Bierbrouwer Carlsberg mist vertrouwen bij consument

Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

11 augustus '25 (11:37)

Cafés en snackbars binnen handbereik in bijna elke regio

Voor wie op zoek is naar een gezellig café of snackbar, is de afstand in Nederland doorgaans klein. In 2024 was de gemiddelde afstand tot een café slechts 1,5 kilometer. In steden als Amsterdam en Den Haag kunnen inwoners zelfs kiezen uit tien cafés binnen een kilometer. Rotterdam volgt met meer dan zeven cafés in dezelfde straal. Dit meldt CBS.

06 augustus '25 (13:56)

HHB-jurylid Robèrt van Beckhoven sluit deal over terugbetaling na mislukte crowdfunding

Robèrt van Beckhoven heeft een akkoord bereikt met het grootste deel van de mensen die nog geld van hem krijgen. De geldschieters investeerden in 2019 met hem in een nieuw horecabedrijf, maar zagen een deel van hun investering in rook opgaan toen dat bedrijf al snel werd opgeheven en zij hun geld niet meer terugkregen. Een woordvoerder van Van Beckhoven maakte het akkoord woensdag bekend.

26 februari '25 (14:31)

Horeca klaar voor carnaval, alleen wel personeelstekort in de Brabantse dorpen

De horeca heeft het in dorpen en buitengebieden tijdens carnaval moeilijk. Er is namelijk weinig personeel te vinden. Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat als het om personeelstekorten gaat de ergste druk wel van de ketel is. Horeca in Brabant laten een ander verhaal horen. Horecabazen in de grote steden krijgen hun planning wel rond, maar in de dorpen is het een ander verhaal. Dat meldt Omroep Brabant.

21 januari '25 (11:56)

Strandpaviljoen Baggelhuizerplas staat voor 795.000 euro te koop

Het nieuwe horecapaviljoen aan de Baggelhuizerplas in Assen staat te koop. Aannemersbedrijf Evertsen Bouw uit Zwolle zette het strandpaviljoen begin 2024 neer aan de Baggelhuizerplas. Nu willen ze alweer van het pand af voor een bedrag van 795.000 euro. Dat meldt RTV Drenthe.

11 december '24 (11:34)

Jaar cel en tbs geëist door OM voor gijzeling in café Ede

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.