aandeel bezorgservices groeit

Het aantal mensen dat online maaltijden bestelt is tijdens de eerste en huidige tweede lockdown explosief gegroeid. Bezorgservices rapporteren een verdubbeling of zelfs een verdrievoudiging van het aantal orders ten opzichte van de periode voorafgaand aan de eerste lockdown. Ook het afhalen van maaltijden blijft populair. Wat zijn de gevolgen van deze nieuwe marktsituatie, en in hoeverre komt de groei in het aantal online bestellingen ten goede aan de horeca?    

Bezorgservices horeca: impuls of damage control?

Restaurants en eetcafés zijn momenteel gesloten voor bezoekers, en daarom wordt vaker online besteld, ook bij lokale/regionale horecazaken. Dit gebeurt evenwel nog lang niet altijd op de traditionele manier, waarbij producten (lees: maaltijden) direct bij de ondernemer worden afgehaald. In de meeste gevallen kiest men voor ‘convenience’, oftewel gemak, waarbij lunches en maaltijden op een gekozen locatie worden bezorgd. En nog te vaak is er daarbij sprake van een tussenpartij; bezorgservices als Thuisbezorgd, Uber Eats en Deliveroo. Zorgt de groei binnen de afhaal- en bezorgservicebranche wel voor het gewenste resultaat, namelijk meer omzet voor de ondernemer, of is dit slechts ‘damage control’ ten tijde van een lockdown?  

Hoe de individuele horecaondernemer omgaat met erkende bezorgservices, dat verschilt per geval. De tarieven die door bezorgservices worden gehanteerd doen dat ook:  

Thuisbezorgd.nl: Bij Thuisbezorgd betaalt de horecaondernemer adminstratiekosten van €0,19 per bestelling. De commissie bedraagt 13% van de totale bestelwaarde. Aanvullend maakt Thuisbezorgd gebruik van een verdienmodel waarin restaurants extra geld betalen voor een hogere positie in de resultaten van 'lokale restaurants en cafés'.  

Uber Eats: Uber Eats kiest per bestelling op het platform voor 13% commissie. Dit is 30% in het geval van bezorging. Er worden geen vaste adminstratiekosten in rekening gebracht. Variabele overige kosten. 

Deliveroo: Vaste kosten van €2,50 per order. Per bestelling een 10% tot 20% commissie. De voorwaarden kunnen tevens verschillen per regio of land. 

Dropper: 25% commissie per order. Wanneer een bedrijf bezorging in eigen beheer houdt, maar wel gebruik wil maken van de infrastructuur van Dropper (routes, inzichten, warmhoudtassen), dan bedragen de kosten €1 per order.

Een restaurant of café kan de extra kosten doorrekenen in de verkoopprijs van een bestelling. Echter, om concurrerend te blijven verkiezen veel ondernemers een strategie waarbij de meerkosten niet of in mindere mate worden meegenomen in de uiteindelijke prijs. Veel van de gemaakte omzet verdwijnt daarmee in de zakken van bezorgplatformen.   

Takeaway-topmannen cashen op aandelen

De recente tweede lockdown is koren op de molen van bezorgservices. Zij zien hun omzet flink groeien, mede door de urgentie die bij restaurants voelbaar is om zich aan te sluiten bij bezorgplatformen. Waar de horeca het dus steeds zwaarder heeft, profiteren bezorgservices in de vorm van een stijgende koerswaarde. Onlangs nog verkochten bestuurders van Just Eat Takeaway een deel van hun aandelenpakket ter waarde van circa 7 miljoen euro. In plaats van de tarieven te verlagen voor horecaondernemers, kiezen aandeelhouders er juist voor zichzelf nog verder te verrijken.  

Negatieve effecten concurrentie bij bezorgservices

De toenemende concurrentie tussen het groeiend aantal restaurants en cafés dat op bezorgplatformen te vinden is, heeft een ongewenst effect. Ondernemers hanteren een scherpere prijsstrategie om concurrenten voor te blijven, hetgeen resulteert in minder opbrengsten per order. Neem daarbij de toch al forse commissies die bezorgservices in rekening brengen, en je komt tot de conclusie dat veel restaurants en cafés de zure vruchten plukken van de huidige situatie. 

De aanwezigheid van bezorgservices betekent dan ook geen overduidelijke impuls voor de horeca, maar eerder damage control. Is er een alternatief voor de dure bezorgservices? Dat is er! Restaurants en cafés zouden collectief kunnen inzetten op bestellen via de eigen website. Met het toenemende bewustzijn onder consumenten dat lokale ondernemers gesteund moeten worden, ligt het voor de hand dat het afhalen van maaltijden eveneens kan gaan groeien. Met elke extra bestelling op de eigen website, in plaats van via een bezorgplatform, groeit de omzet van het lokale restaurant of café. Een gezonde en duurzame inkomstenbron voor de horeca; het alternatief voor dure bezorgplatformen.