Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Creatief reclame maken in je horecazaak: 4 tips

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De horeca heeft er de laatste jaren hard aan moeten trekken en het budget voor extra promotionele activiteiten is flink geslonken. Na het verlagen van de leeftijdsgrens en het invoeren van het rookverbod hebben bijna alle zaken wat geleden. Maar nu het zonnetje zich weer steeds vaker laat zien komt er natuurlijk weer een seizoen vol mogelijkheden aan. Hét moment om weer even wat extra reclame te maken voor jouw horecazaak. Maar hoe kun je dit nu op de meest creatieve en wellicht zelfs goedkope manier doen? We geven je een aantal tips.

1. Je bierviltjes bedrukken

De meest logische en makkelijkste manier is natuurlijk je bierviltjes voorzien van je logo. Bierviltjes zijn namelijk een van die items die regelmatig in de hand genomen of zelfs mee naar huis genomen wordt; en ze zijn daarnaast ook nog eens altijd zichtbaar en in gebruik. Zorg dat niet alleen je logo, maar ook andere bedrijfsgegevens op de bierviltjes vermeldt staan. Koppel er eventueel een leuke actie aan vast welke ervoor zorgt dat mensen de bierviltjes mee naar huis nemen. “Schrijf de meest geheime gedachte van dit moment op dit viltje en lees het morgen nog eens terug” bijvoorbeeld.

2. Gebruik die krijtborden!

Krijtborden krijg je over het algemeen gratis aangeleverd van de leveranciers van je dranken. Heb je er nog geen? Neem dan gewoon even contact met ze op. Je zal ze over het algemeen namelijk gratis, of voor een kleine prijs geleverd krijgen. Door wat onderzoek te doen naar, of een cursus te volgen in belettering kun je van jouw krijtborden ware spektakels maken. Ideaal om de nieuwste biertjes op te promoten, maar natuurlijk ook leuk om acties of evenementen op te marketen. Bespaar je ook nog eens wat energie aan die neon reclameborden.

3. Denk in details

Het zijn juist de kleine dingen die jouw zaak uniek maken; en zo ook wanneer het gaat om de promotie van je zaak. Denk aan dingen als de frietbakjes en placemats of zelfs je glazen en cocktailprikkers. Een leuke placemat die graag door klanten mee naar huis genomen wordt kan je reputatie en naamsbekendheid ontzettend veel goed doen; én is ook nog eens een handige, goedkope manier om buiten de deur reclame te maken.

4. Een leuke give-away

En die placemats vallen dan ook meteen onder de categorie giveaways. Vind iets leuks, iets kenmerkend voor jouw organisatie dat je aan je klanten en bezoekers mee kunt geven. Van placements met leuke kortingsacties tot kleurplaten voor de kinderen; je kan alle kanten op!
 

03 september '25 ( 8:37)

Onduidelijkheid rond kaartafhandeling Mamma Mia! The Party

Het is onduidelijk of mensen die een kaartje hadden gekocht voor de gestaakte productie Mamma Mia! The Party in Rotterdam hun geld terugkrijgen. Dat blijkt uit gesprekken van het ANP met producent Punch en ticketshop Eventim. Beide partijen geven aan nog weinig concreets te weten over het lot van de kaarthouders.

28 augustus '25 ( 9:55)

Aantal downloads 112app schiet omhoog na dood Lisa

De 112-app is sinds vorige week 85.000 keer gedownload, meldt de politie. Dat is volgens een woordvoerder flink meer dan gemiddeld. De politie verklaart de toename door de aandacht voor de app in de media en op sociale media, na de dood van de 17-jarige Lisa vorige week in Duivendrecht.

26 augustus '25 ( 8:27)

'Ingezameld geld 'Wij eisen de nacht op' zal zorgvuldig worden besteed'

De initiatiefneemster van de crowdfunding 'Wij eisen de nacht op' wil het geld dat ze inzamelt zo goed mogelijk besteden. Nu de boodschap op veel digitale schermen sinds zondag in het land is te zien, kijkt Danique de Jong naar wat er nog meer mogelijk is voor de veiligheid van jonge vrouwen op straat. De teller van de actie staat maandag halverwege de middag op bijna 430.000 euro, afkomstig van meer dan 15.000 donaties.

14 augustus '25 (15:13)

Onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims koffie en cacao

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

14 augustus '25 (15:13)

Bierbrouwer Carlsberg mist vertrouwen bij consument

Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

11 augustus '25 (11:37)

Cafés en snackbars binnen handbereik in bijna elke regio

Voor wie op zoek is naar een gezellig café of snackbar, is de afstand in Nederland doorgaans klein. In 2024 was de gemiddelde afstand tot een café slechts 1,5 kilometer. In steden als Amsterdam en Den Haag kunnen inwoners zelfs kiezen uit tien cafés binnen een kilometer. Rotterdam volgt met meer dan zeven cafés in dezelfde straal. Dit meldt CBS.

06 augustus '25 (13:56)

HHB-jurylid Robèrt van Beckhoven sluit deal over terugbetaling na mislukte crowdfunding

Robèrt van Beckhoven heeft een akkoord bereikt met het grootste deel van de mensen die nog geld van hem krijgen. De geldschieters investeerden in 2019 met hem in een nieuw horecabedrijf, maar zagen een deel van hun investering in rook opgaan toen dat bedrijf al snel werd opgeheven en zij hun geld niet meer terugkregen. Een woordvoerder van Van Beckhoven maakte het akkoord woensdag bekend.

26 februari '25 (14:31)

Horeca klaar voor carnaval, alleen wel personeelstekort in de Brabantse dorpen

De horeca heeft het in dorpen en buitengebieden tijdens carnaval moeilijk. Er is namelijk weinig personeel te vinden. Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat als het om personeelstekorten gaat de ergste druk wel van de ketel is. Horeca in Brabant laten een ander verhaal horen. Horecabazen in de grote steden krijgen hun planning wel rond, maar in de dorpen is het een ander verhaal. Dat meldt Omroep Brabant.

21 januari '25 (11:56)

Strandpaviljoen Baggelhuizerplas staat voor 795.000 euro te koop

Het nieuwe horecapaviljoen aan de Baggelhuizerplas in Assen staat te koop. Aannemersbedrijf Evertsen Bouw uit Zwolle zette het strandpaviljoen begin 2024 neer aan de Baggelhuizerplas. Nu willen ze alweer van het pand af voor een bedrag van 795.000 euro. Dat meldt RTV Drenthe.

11 december '24 (11:34)

Jaar cel en tbs geëist door OM voor gijzeling in café Ede

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.