Hogere omzet en winst voor Heineken
AMSTERDAM – (Novum/ABM FN) Heineken heeft in het eerste halfjaar van 2012 een hogere omzet en winst geboekt doordat het meer bier verkocht en kostenstijgingen kon doorberekenen. Dat blijkt uit de woensdag gepubliceerde halfjaarcijfers van het bedrijf.
Heineken doet het daarmee een stuk beter dan zijn belangrijke concurrenten AB InBev en Carlsberg. De Deense brouwer zag zijn winst in het eerste halfjaar dalen, terwijl AB InBev in het tweede kwartaal minder bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder.
In de eerste jaarhelft steeg de omzet van Heineken op jaarbasis met vijf procent naar 8,78 miljard euro. De nettowinst nam met 1,6 procent toe naar 705 miljoen euro. Heineken verkocht 3,8 procent meer bier.
De omzet groeide een stuk harder dan de winst doordat Heineken te maken had met een stijging van de inkoopkosten van bijna zeven procent. De extra kosten zijn toe te schrijven aan prijsstijgingen van grondstoffen en de toenemende populariteit van wegwerpverpakkingen. Heineken wist de extra kosten via hogere prijzen grotendeels door te berekenen.
Heineken dankte zijn groei aan de gestegen omzet in Azië en Amerika. Heineken verwacht voorlopig geen herstel in Europa. Daar is de bierconsumptie wat ingezakt vanwege de eurocrisis en de kille lente. Over het hele jaar verwacht Heineken dat de nettowinst exclusief overnames in grote lijnen gelijk zal blijven aan die van vorig jaar.