Groei duurzame koffie zwakt af
AMSTERDAM (Novum) – De verkoop van koffie met het Utz Certified-keurmerk, het grootste keurmerk voor duurzame koffie, is in 2011 veel minder sterk toegenomen dan een jaar eerder.
De totale wereldwijde verkoop kwam uit op 136,7 miljoen kilo, twaalf procent meer dan een jaar eerder. In 2010 bedroeg de stijging van de verkoop van duurzame koffie nog bijna vijftig procent. Van alle op de wereld geproduceerde koffie is ongeveer zestien procent op een duurzame manier geteeld.
Een woordvoerder van Utz Certified kon geen exacte reden geven voor de veel lager uitgevallen stijging van de verkoop van duurzame koffie. “Aan de economische crisis ligt het niet direct, want gecertificeerde koffie is in principe niet duurder. Consumenten merken het eigenlijk niet als hun merk ons keurmerk gaat gebruiken.”
“Wel is het zo dat de groei enigszins geremd wordt door aarzeling bij koffiebranders of er nu en in de toekomst voldoende aanbod is van gecertificeerde koffie”, verklaart de zegsvrouw. De organisatie kon voor Nederland geen aparte cijfers voorleggen.
Waar de groei van duurzame koffie in het slop raakte, was sprake van een ruime verdubbeling van de afzet van verantwoord geproduceerde cacao. “Cacao is schaars. Als de sector op de huidige manier doorgaat met produceren, kan ze binnenkort niet meer aan de vraag voldoen en ook niet de gewenste kwaliteit leveren. Daarom wordt massaal overgeschakeld op duurzame productie”, aldus de woordvoerder.
Fair Trade International, de koepelorganisatie van Max Havelaar en de belangrijkste concurrent van Utz, kon nog geen definitieve verkoopcijfers over 2011 geven. Max Havelaar wist wel alvast te melden dat het vorig jaar in Nederland meer duurzame koffie, chocola en fruit heeft afgezet dan vorig jaar.