25 augustus 2011 om 17:29
< 1 min lezen

Consument koopt liever dure merken sterke drank

AMSTERDAM (ANP) – Diageo, de grootste producent ter wereld van gedestilleerde dranken, bier en wijn, verkoopt steeds meer duurdere drankmerken. De zogeheten super premium merken met flessen van 30 dollar tot 200 dollar gaan grif van de hand. De ontwikkeling is te zien in de opkomende markten, maar ook in Europa en in een land als Rusland.

Dit heeft Matthieu Comard, directeur van Diageo Benelux, vandaag gezegd in een toelichting op de jaarcijfers.

De drankgigant, bekend van merken als Smirnoff wodka, Johnnie Walker whisky en Guinness bier, zag de verkochte volumes wereldwijd met 3 procent stijgen en de netto omzet met 5 procent tot 9,9 miljard pond. In Rusland steeg de omzet zelfs met 21 procent.

Cocktaildranken
‘Consumenten keren de goedkopere wodka’s de rug toe ten gunste van de dure cocktaildranken als whisky en rum’, schetste Comard. ‘Het is een trend onder de jongere generatie die anders drinkt dan hun ouders en meestal ook meer geld heeft.’

Johnnie Walker whisky droeg nog het meest bij aan de omzetgroei van de drankgigant. De omzet in de opkomende markten was 19 procent hoger, terwijl de luxe varianten van 200 dollar per fles zelfs 25 procent meer omzet maakten.

Relevante artikelen

Alles van cafe
    • Cafe

    Wat is het verschil tussen een normale parasol en horeca parasol?

    4 november 2025 om 11:50
    • Cafe

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland