Bavaria realiseert omzetstijging van EUR 15 miljoen
LIESHOUT – Bavaria ziet ook in deze lastige economische tijden volop kansen voor detoekomst. Naast een dalende biermarkt in Europa heeft de Brabantse brouwer het afgelopen jaar te maken gehad met een flinke stijging van degrondstofkosten, energielasten en de afschrijvingslast ten gevolge van een hoger investeringsniveau. Desalniettemin zag Bavaria haar omzet in 2011 met EUR 15 miljoen stijgen, naar een totale omzet van EUR 448,6 miljoen.
Het netto resultaat is uitgekomen op EUR 25,1 miljoen (tegen EUR 30,4 miljoen in 2010). De solvabiliteit liep verder op van 54% in 2010 naar 54,5 procent in 2011. De liquiditeit is gestegen van 1,34 naar 1,40. Daarnaast werd er in 2011 met EUR 36,1 miljoen wederom fors geïnvesteerdin de verschillende divisies om in de toekomst in te kunnen blijven spelen op nieuwe markten.
De wereldbiermarkt is nog altijd groeiende. In 2012 wordt een volumegroei verwacht van 0,5 procent voor de totale wereldbiermarkt. Vooral Afrika, Azië en het Midden-Oosten spelen een steeds belangrijkere rol. Bavaria bewerkt de internationale markt met een aantal merken: Bavaria, 8.6, Swinckels’ en enkele speciaalbiermerken. Al deze merken hebben het afgelopen jaar goed gepresteerd en zijn zowel in volume als omzet gegroeid.
De Nederlandse biermarkt staat nog steeds onder druk. Bavaria presteert in retail en horeca echter al jaren boven het marktgemiddelde. Het marktaandeel van het merk Bavaria is in Nederland verder gestegen. Er was vooral een sterke ontwikkeling van het alcoholvrij segment te zien. Daarnaast liet het merk Swinckels’ in Nederland een duidelijke stijging zien en hetzelfde geldt voor het merk 8.6.
De vraag naar speciaalbieren steeg in 2011 zodanig dat er niet aan de vraag voldaan kon worden. Buiten Nederland stond het merk Bavaria in het teken van de uitrol van de nieuwe merkuitstraling, waarmee het merk in 2011 nog herkenbaarder isgeworden. In het voorjaar van 2012 zal het merk in de laatste drie landen omgebouwd worden, namelijk in Italië, Rusland en Kazakhstan. Verder liet het merk 8.6 een flinke groei zien in verschillende buitenlandse markten, met als voornaamste markt Frankrijk.
Bavariazag ook de omzet in de frisdivisie groeien. Om aan de stijgende vraag te voldoen is geïnvesteerd in een nieuwe state of the art blikkenlijn. Naast bier en fris is Bavaria ook actief in de productie van mout. Bavaria heeft een belang van 57 procent in Holland Malt Holding. De moutindustrie heeft door seizoensinvloeden te kampen gehad met een tekort aan kwalitatieve brouwgerst, waardoor de gerstprijzen naar recordhoogte gestegen zijn. Holland Malt heeft in 2011 bijna het hele jaar op volle capaciteit gedraaid en heeft het jaar met een positief resultaat af kunnen sluiten.
Bavaria verwacht dat de omzet zich de komende jaren positief zal blijven ontwikkelen. Over het lopende jaarkan de brouwer nog geen uitspraak doen, maar de stijgende kosten zullenook doorwerken in 2012. Als onafhankelijk familiebedrijf heeft Bavaria de continuïteit bovenaan staan en zal er ook in 2012 weer fors geïnvesteerd worden en zal er ingezet worden op een verdere omzetgroei van de merkenbusiness en de frisdivisie.
© Nationale Horecagids