Zo is een groothandel schoonmaakartikelen steeds vaker een belangrijke schakel in je strategie
De horecasector staat volop in beweging. De gevolgen van de corona pandemie zijn nog altijd zichtbaar op het horeca-landschap. Ook door de recente geopolitieke ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne en de importheffingen van de Verenigde Staten, staan ondernemers voor een stevige uitdaging: stijgende inkoopprijzen, hogere loonkosten en (nog) kritischere gasten. Volgens ING ligt de gemiddelde prijsstijging voor 2025 in de horeca rond de 5%. Tegelijkertijd bedraagt de verwachte volumegroei in de sector nog slechts circa 1%. Kortom: de kosten lopen op, maar de ruimte voor marge en groei zijn beperkt.
In deze context krijgt je inkoopstrategie een hele nieuwe betekenis, én veel meer impact. Waar het voorheen vooral draaide om eten en drinken, speelt non-food (zoals je schoonmaakmiddelen) tegenwoordig een belangrijke, strategische rol. Met name de samenwerking met een gespecialiseerde groothandel schoonmaakartikelen blijkt een slimme zet: niet omdat er iets mis is met de supermarkt of reguliere winkel, maar omdat schaal, continuïteit en efficiëntie zwaarder tellen dan ooit.
Waarom de verschuiving?
Ten eerste biedt een groothandel schoonmaakartikelen handige en voordelige grootverpakkingen, vaste logistieke ritten, en een onmisbaar stuk zekerheid qua voorraad. Vaak is het gemakkelijker om een herhaalaankoop te doen en dezelfde periodieke bestelling te doen. Daardoor hoef je als horeca ondernemer je geen zorgen meer te maken dat er iets niet op voorraad is.
Dat helpt je ook meteen om de kosten te drukken. Met eten, energie en personeel als al hoge kostenposten, is het handig om iedere euro efficiënt in te zetten. Een betrouwbare partner in schoonmaakmiddelen zorgt er niet alleen voor dat je dus alles op voorraad hebt, maar dat dat ook tegen een zo scherp mogelijke prijs gebeurt.
En nog een voordeel: gasten worden steeds kritischer, ook op onderdelen van je onderneming die eigenlijk weinig met je core business (voedsel) te maken hebben. Klantvriendelijkheid van je personeel, snelheid van serveren van eten en drinken en… Hoe schoon de boel is. Gasten verwachten schone toiletten, keukens en ruimtes. Ook toezichthouders controleren hier op. Een groothandel schoonmaakartikelen helpt je dus niet alleen om de boel tegen een scherpe prijs schoon te houden, maar het kan je ook helpen om je te onderscheiden van de concurrentie.
Wat betekent dit concreet voor ondernemers?
Stel: je runt een café of restaurant, en je merkt dat je schoonmaakmiddelen steeds vaker “ad hoc” opnieuw moet bestellen, dat prijzen fluctueren of dat je team tijd verliest met het zoeken naar het juiste middel. Door over te stappen naar een groothandel schoonmaakartikelen heb je één vaste partner hebben voor vloer‑, keuken‑ en sanitaire schoonmaakmiddelen, profiteer je van meerdere dagen levering per week, minder prijsvariaties én minder spoedbestellingen. Wel zo handig.
Inkopen bij een groothandel schoonmaakartikelen kan het verschil maken
In een tijd waarin horecaondernemers de druk voelen maar toch kwaliteit en gastbeleving hoog willen houden, zit het verschil vaak niet alleen in het menu of de bediening. Het zit ‘m ook in de achterkant. Het inrichten van schoonmaak, hygiëne en non‑food middelen via een groothandel schoonmaakartikelen is uitgegroeid tot een strategische zet. Niet omdat schoonmaakmiddelen de grootste kostenpost zijn, maar omdat elke euro telt. Betrouwbaarheid, voorbereiding en slim inkopen kunnen het verschil maken.