Albert Heijn to go start experiment met ‘true pricing’
Klanten van de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam kunnen hun kopje koffie tappen voor de ‘true price’. Dit is de normale winkelprijs plus extra sociale- en milieukosten in de hele keten van het product. Daarmee kunnen klanten inzicht krijgen in de verborgen kosten en kunnen op basis hiervan kiezen of zij extra betalen of niet. Het moet volgens de Albert Heijn bijdragen aan de bewustwording omtrent duurzaamheid. Daarnaast wil de Albert Heijn leren wat klanten hiervan vinden.
Klanten van de drie AH to go’s krijgen nu twee prijzen te zien. Eén zonder de verborgen kosten en één met. De ‘true price’ van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals CO2-uitstoot en arbeidsomstandigheden.
Deze ‘true price’ geldt niet alleen voor koffie. Ook de melk die voor cappuccino’s wordt gebruikt belast het milieu. Koemelk meer dan plantaardige melk, dus betalen klanten daar ook meer voor. De extra opbrengsten die de Albert Heijn hiermee maakt worden geïnvesteerd in Rainforest Alliance, die zich inzet voor verbeterprojecten in de koffieketen.
Door: Nationale Horecagids