Bierbrouwer helpt horeca water te besparen
In West-Europa zal verkooppersoneel van bierbrouwer AB InBev de komende periode meer dan 2500 horecazaken van waterbespaarsets voorzien, waarvan zo’n 300 zaken in Nederland.
Daarnaast hebben AB InBev medewerkers meegedaan met de ‘No Shave Week’, een initiatief dat in 2010 in het kader van World Environment Day voor het eerst door Anheuser-Busch InBev in de USA is genomen.
Ambitieus
Volgens commercieel directeur Remco Boerefijn is de brouwer erg ambitieus op het gebied van duurzaamheid.
“Als organisatie hebben we onszelf ambitieuze doelen gesteld. Het waterverbruik willen we tegen eind 2012 verminderen naar 3,5 hectoliter water per hectoliter productie. Tegelijkertijd willen we dan ook het energieverbruik en de CO2 uitstoot met 10% hebben verminderd. Naast de toepassing van technologische oplossingen in de brouwerij, vragen we onze medewerkers ook om de processen te optimaliseren,” aldus Boerefijn
In de brouwerijen van AB Inbev zijn ‘lekkaarten’ ingevoerd, waardoor lekkages sneller kunnen worden opgespoord en worden hersteld. Via interne voorlichting worden medewerkers geïnformeerd hoe ze onnodig waterverbruik kunnen voorkomen.
Naar aanleiding van World Environment Day werden de waterslangen uitgerust met een waterbesparende kop, wat een besparing opbrengt van 60.000 m³ water per jaar. Dit is gelijk aan 24 Olympische zwembaden. Brouwerijmedewerkers hebben tenslotte zo´n 300 ideeën ingediend voor het beste waterbesparend idee.
Waterbespaarset voor horeca
Niet alleen intern wil de brouwer een steentje bijdragen aan waterbesparing, ook klanten in de horeca werden actief betrokken bij World Environment Day.
Verkooppersoneel van AB InBev zal de komende periode zo’n 300 relaties in Nederland van een waterbespaarset voorzien waarmee ze het waterverbruik op aangesloten kranen tot zo’n 50 procent kunnen verminderen.