10.000 fans op Facebook willen kraanwater in de horeca
De Facebook-pagina van WeTapWater heeft sinds afgelopen weekend meer dan 10.000 fans. WeTapWater wil kraanwater promoten als duurzaam alternatief voor bron- en mineraalwater. Daarin staan zij niet alleen, zo blijkt uit onderzoek én de massale bijval via social media.
Uit onafhankelijk onderzoek dat WeTapWater heeft laten uitvoeren, blijkt dat ruim de helft van de horecaklanten liever kraanwater willen als ze ‘water’ bestellen. Velen zijn dan ook ontsteld als ze naast een goed glas wijn niet gewoon kraanwater kunnen krijgen.
Op Facebook staan tal van verontwaardigde reacties, overigens naast complimenten voor zaken met een goede service.
Horeca verdient aan water
Zowel op Facebook als op de Horeca Misset pagina van LinkedIn is WeTapWater in dialoog met horecaondernemers. Hieruit blijkt dat de meningen over kraanwater in de horeca sterk verdeeld zijn. De een zegt dat hij het standaard op tafel zet, de ander weigert dit pertinent omdat hij er niets aan verdient.
Tetsuro Miyazaki van WeTapwater: ‘We begrijpen dat niets in de horeca gratis is. Ook een stukje brood vooraf, een paar nootjes bij een drankje of een amuse van het huis niet. Het wordt als service beschouwd óf het wordt in rekening gebracht. Dat is allebei prima, zolang het maar duidelijk is.’
‘Kraanwater zet je op de kaart’
Miyazaki pleit er daarom voor om kraanwater op de kaart te zetten: ‘Als horecazaken kraanwater op de menukaart zetten, bijvoorbeeld naast bron- of mineraalwater, kunnen ze het een prijs meegeven en geven ze de klant een duidelijke keuze. Horecazaken die dat doen (of hun klanten) kunnen zich aanmelden via WeTapWater.com. Als tegenprestatie zetten wij ze op de WeTapWater kraanwater-kaart van Nederland en België en sturen we ze een sticker voor op het raam.’
Op dit moment staan reeds meer dan 250 zaken op de landkaart.