Heineken hield garantiebeleid voor horeca-ondernemers tegen het licht
Heineken heeft een grondig onderzoek gedaan in Europa naar de risico’s die het bedrijf loopt bij het geven van garanties of geld aan horeca-exploitanten. Daarbij zijn geen situaties aan het licht gekomen die tot grote zorg leiden. Dat liet financieel topman Rene Hooft Graafland op 21 april weten tijdens de aandeelhouders-vergadering van de onderneming. Aanleiding vormde het geschil dat Heineken in 2010 uitvocht met horecamagnaat Kooistra waarbij de schulden waren opgelopen tot meer dan 60 miljoen euro.
Het is volgens topman Jean-Francois van Boxmeer van Heineken gebruikelijk dat brouwers garanties geven aan horeca-exploitanten. Er is gekeken naar de procedures en de voorwaarden waaronder dat gebeurt. Nergens was sprake van op gebouwde schulden die enigszins vergelijkbaar waren met die van Kooistra.
Van Boxmeer benadrukt dat de relatie tussen Kooistra en Heineken al dateerde vanaf 1984. Nooit waren er financiële problemen geweest. Pas de laatste jaren stapelden de problemen zich op. Volgens de Heineken topman nam de horecamagnaat te grote risico’s die door de financiële crisis werden versterkt. Zo daalde het horecabezoek en gaven consumenten minder uit in de horeca. Ook de waarde van de horecapanden daalde. Onlangs sloot Heineken met het failliete horeca-imperium van Kooistra een akkoord over de doorstart van enkele tientallen cafés in Groningen. Ook voor andere locaties wordt gezocht naar oplossingen.
Bron: FoodHolland