Fastfoodketens doen het goed in de top 100 waardevolle merken
AMSTERDAM – McDonald’s, Kentucky Fried Chicken (KFC), Pizza Hut en Starbucks handhaven hun positie in de top 100 meest waardevolle merken wereldwijd. De laatste 2 stijgen zelfs iets, zo meldt Horeca Entree.
Uit de ranglijst Best Global Brands van Interbrand blijkt McDonald’s net als vorig jaar op plaats zes te staan. KFC verliet zijn 62ste plek voor een 60ste plaats op de lijst.
De topper Coca-Cola staat voor het twaalfde jaar op rij op nummer een. Apple is de sterkste stijger met 58 procent.
Nederlandse merken presteren sterk. Vooral Heineken (nu op 91) presteerde in 2011 goed als sterkst groeiende biermerk op de wereldwijde ranglijst. Andere Nederlandse merken in de ranglijst zijn Philips (41) en Shell (74).
“Onzekerheid is de nieuwe status quo, waardoor het moderne merk wendbaar moet zijn. Consistentie, relevantie en betrokkenheid zijn absolute voorwaarden om als merk de snelle veranderingen in de wereld bij te kunnen houden en moeten in de kern van het merkbeleid geïntegreerd zijn”, aldus Patrick Stal, director Business Development bij Interbrand Amsterdam.
“De merken die dit jaar de top 100 haalden laten zien dat zij ondanks de moeilijke economische omstandigheden zijn blijven luisteren, ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende voorkeuren en behoeften van de consument tegemoet te komen. Daarnaast blijven ze wel vasthouden aan een duidelijk gedefinieerde kern.”
© Nationale Horecagids