Bestedingen foodservicemarkt blijven onder druk
APELDOORN – Food service Institute Nederland FSIN concludeert vanuit de Beleidsmonitor 2012 dat het aandeel van foodservice verder zal dalen. In 2010 was de daling 32,3%. Supermarkten zullen in tegendeel van horeca/cateringsbedrijven juist profiteren van deze daling aldus horecaentree.nl
De consument zoekt door de daling van het besteedbare inkomen goedkopere alternatieven voor zaken als uiteten gaan.
Bedrijven in foodretail zoals La Place, Ikea en Hema profiteren daarvan evenals McDonald’s, New York Pizza en Subway. Ook positieve cijfers zijn te zien voor de foodservice in vervoer zoals op treinstations en op Schiphol. Onderweg eten wordt gewoner dus des te meer reden voor tankstation hun foodformule uit te breiden met vers/gezond voedsel.
Gezond en betaalbaar
De consument kiest voor een steeds scherpere prijs-waarde verhouding. Lekker, gezond en betaalbaar eten, is de trend. Consumenten letten meer op aanbiedingen en kortingsbonnen, komen massaal af op goedkopere menu’s tijdens restaurantwerken en speuren op actiesites als Groupon naar lekkere eetvoordeeltjes.
In de horeca blijven ook traditionele cafés het lastig te hebben; reden voor steeds meer ondernemers in die sector om meer eten aan te bieden op de kaart. Discotheken en partycateraars lijden al enkele jaren stevig onder de crisis.
Catering
Bedrijfsrestaurants hebben ook last van lagere bestedingen. Meer werknemers nemen de lunch (deels) van huis mee of verkiezen in het bedrijfsrestaurant weer de gewone boterham boven de luxe ciabatta. In zorginstellingen merken cateraars en voedingsdiensten de gevolgen van de bezuinigingen op de zorg. Anderzijds kunnen ze door a la carte diensten (waar bewoners/patiënten) extra voor betalen en door het zorgrestaurant ook open te stellen voor buurtbewoners extra omzet genereren. Verder valt op dat de catering in duurzaamheid voorop loopt op de horeca.
© Nationale Horecagids