21 mei 2012 om 15:18
< 1 min lezen

Kosten petfles en ingredienten drukken winst Spa

DEN HAAG (Novum) – De winst van Spadel, het bedrijf achter het bronwatermerk Spa, is vorig jaar flink gedaald. Hogere grondstofkosten drukten het resultaat, meldde de Belgische bottelaar maandag.

De winst van Spadel daalde met 32 procent van 12,8 miljoen in 2010 naar 8,7 miljoen euro vorig jaar. Als reden voor de daling wijst het bedrijf op de kosten voor het maken van de fles die hoger zijn uitgevallen door hogere pet- en folieprijzen. Ook de dertig procent hogere prijs voor ingrediënten en aroma’s die nodig zijn voor het maken van Spa met een smaakje drukten het resultaat.

Verder geeft Spadel aan het afgelopen jaar veel geïnvesteerd te hebben in industriële apparaten en marketing. De hogere prijzen konden maar voor een gedeelte worden doorberekend aan de klant, meldt Spadel.

De omzet steeg licht met 0,2 procent naar 196,9 miljoen euro. Het bedrijf scoorde vooral met de introductie van meeneemflessen in verschillende formaten. De moeilijke zomer drukte de verkopen.

Nederland is voor het merk een moeilijke markt door de aanwezigheid van prijsvechters. In april kondigde Spa hier een prijsverhoging van de distributieprijzen met vijftien procent aan. Onder meer de inkoopcombinatie Superunie van onder meer Plus heeft het merk daarop geboycot. Of dit van invloed is op het resultaat van het lopende boekjaar wil Spadel niet zeggen.

Relevante artikelen

Alles van cafe
    • Cafe

    Wat is het verschil tussen een normale parasol en horeca parasol?

    4 november 2025 om 11:50
    • Cafe

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland