Douwe Egberts leent reclamebureau uit aan ondernemer
UTRECHT – De omzet vergroten, maar wel kritisch omgaan met marketing- en communicatie-uitgaven: dat vraagt om creatief ondernemerschap. Douwe Egberts gaat ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (MKB) hierbij helpen en leent zijn reclamebureau Taxi uit om een reclamecampagne te ontwikkelen.
Uit onderzoek van de koffiebrander blijkt namelijk dat marketingbudgetten bij zes van de tien midden- en kleinbedrijven onder druk staan. Echter, deze ondernemersgroep gelooft wel in de kracht van creatieve marketing. Een ruime meerderheid (60 pocent) verwacht ermee de omzet te kunnen verhogen.
Lokale zichtbaarheid van groot belang
Douwe Egberts heeft 500 ondernemers gevraagd naar hun behoeftes op reclamegebied. De helft van de ondernemers die meer met marketing en communicatie wil doen, zou hierbij graag extern advies krijgen. Om sales te verhogen blijkt er bij MKB-ers in de eerste plaats behoefte te zijn aan een lokale en regionale advertentiecampagne.
Als het gaat om adverteren online, geeft bijna 1 op de 3 ondernemers (28 procent) voorkeur aan een social-media-campagne op Facebook of Twitter en 20 prodcent aan een campagne waardoor de Google-ranking verbetert.
“Al enige tijd werken wij met veel plezier voor Douwe Egberts. Deze actie is uniek en we zijn heel benieuwd voor welke ondernemer we straks een campagne gaan bedenken. En of het nu een makelaarskantoor, kapsalon of een tandartsenpraktijk wordt, met een creatief team en een budget van 25.000 euro gaan we er zeker iets spectaculairs en effectiefs van maken!”, aldus Nick van Beijnen van TAXI Europe, het reclamebureau dat Douwe Egberts beschikbaar stelt.
Gedurende de campagne ‘Douwe Egberts inspireert het MKB’ in de periode van februari tot en met mei 2012, maakt elke ondernemer bij aanschaf van een koffiesysteem kans op de gratis reclamecampagne ter waarde van 25.000 euro. Kijk voor meer informatie op: www.decs.nl/mkb.
Overige onderzoeksresultaten:
- Bijna 6 op de 10 ondernemers geeft aan in 2012 te moeten besparen op zaken als ICT, marketing/ communicatie, personeel en salariskosten.
- 63 procent van de ondernemers die de uitgaven beperken hebben behoefte aan marketing en communicatie om de omzet binnen de onderneming te verhogen.
- De inzet van een PR-campagne wordt door 15 procent oondernemers gezien als een succesvolle manier om de omzet te verhogen.
- Kleine ondernemingen (maximaal 5 medewerkers) hebben de meeste behoefte aan een social-media-campagne (31 procent), terwijl ondernemingen met 6 tot 50 medewerkers aangeven behoefte te hebben aan een offline-campagne, zoals het inzetten van een lokale/ regionale advertentiecampagne (34 procent).
© Nationale Horecagids