19 juli 2011 om 16:22
< 1 min lezen

Verkoop duurzame koffie sterk gestegen

(ANP) – De verkoop van duurzaam geproduceerde koffie is in de eerste helft van het jaar sterk gestegen. De hoeveelheid koffie met certificering van UTZ kwam uit op 81,3 miljoen kilo, of wel 38 procent meer dan een jaar eerder.

Nederland behoort tot de landen waar UTZ het meest is ingeburgerd. Het marktaandeel van UTZ-gecertificeerde koffie is hier ongeveer 40 procent, aldus UTZ Certified, de organisatie achter de keurmerken op de verpakking van koffie, thee en chocola.

De hoeveelheid UTZ-gecertificeerde cacao steeg met 76 procent naar 20,3 miljoen kilo en die van thee met 46 procent naar 1,8 miljoen kilo.

Steeds meer bedrijven kopen de gecertificeerde grondstoffen in. Nieuw zijn onder meer snoepfabrikant Mars (cacao voor de Balistoreep) en Pickwick, dat het gecertificeerde assortiment aan thee uitbreidt. Supermarktketen Lidl is een belangrijke nieuwe partner als het gaat om koffie.

Brazilië is de belangrijkste leverancier van de koffie’ en Ivoorkust van de cacao.

Relevante artikelen

Alles van cafe
    • Cafe

    Wat is het verschil tussen een normale parasol en horeca parasol?

    Gisteren om 11:50
    • Cafe

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland