19 juli 2011 om 16:22
< 1 min lezen

Verkoop duurzame koffie sterk gestegen

(ANP) – De verkoop van duurzaam geproduceerde koffie is in de eerste helft van het jaar sterk gestegen. De hoeveelheid koffie met certificering van UTZ kwam uit op 81,3 miljoen kilo, of wel 38 procent meer dan een jaar eerder.

Nederland behoort tot de landen waar UTZ het meest is ingeburgerd. Het marktaandeel van UTZ-gecertificeerde koffie is hier ongeveer 40 procent, aldus UTZ Certified, de organisatie achter de keurmerken op de verpakking van koffie, thee en chocola.

De hoeveelheid UTZ-gecertificeerde cacao steeg met 76 procent naar 20,3 miljoen kilo en die van thee met 46 procent naar 1,8 miljoen kilo.

Steeds meer bedrijven kopen de gecertificeerde grondstoffen in. Nieuw zijn onder meer snoepfabrikant Mars (cacao voor de Balistoreep) en Pickwick, dat het gecertificeerde assortiment aan thee uitbreidt. Supermarktketen Lidl is een belangrijke nieuwe partner als het gaat om koffie.

Brazilië is de belangrijkste leverancier van de koffie’ en Ivoorkust van de cacao.

Relevante artikelen

Alles van cafe
    • Cafe

    Probleemschulden nemen toe in de horeca

    5 december 2025 om 11:41
    • Cafe

    Wat is het verschil tussen een normale parasol en horeca parasol?

    4 november 2025 om 11:50

Aankomende evenementen

11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland