Kortingsites maken horeca kapot
ROTTERDAM – De grote groei van kortingssites als Groupon brengt ook nadelen met zich mee voor de horeca. Tros Radar noteerde 250 klachten waarin men klaagt over ‘restauranthoppers’. Dat meldt de Gelderlander.
Horecaondernemer Frank Roolaart heeft de aanval geopend op tal van kortingssites, waarvan Groupon in Nederland en wereldwijd de grootste is.
Boekingssites die hotels- en restaurantkortingen bieden van rond de 50 procent maken de horeca kapot. Hotels worden gedwongen commissies tot 25 procent te betalen.
“En via kortingsbonnen van Groupon ben je als restauranteigenaar gedwongen voor 17 euro netto twee gasten een driegangendiner voor te schotelen. Dat kan natuurlijk niet”, zegt Roolaart.
‘Restauranthoppers’
Veel gasten komen eten, bestellen hooguit wat te drinken en komen daarna nooit meer terug. Het idee om vaste nieuwe klanten te werven is totaal van de baan. “Het zijn restauranthoppers’, aldus Roolaart. “De horecasector moet zich daar op bezinnen.”
Horeca tevreden
Groupon vertelt niets te merken van de ontevredenheid die heerst in de horeca. “Integendeel”, zegt woordvoerder Lars Veul van Groupon. “Driekwart van de horecaondernemers zegt tevreden te zijn. Twee derde sluit voor de tweede keer een kortingsactie af. Dat doe je niet als je ontevreden bent.”
© Nationale Horecagids