21 maart 2012 om 12:13
2 minuten lezen
Thalys meest efficiente keuze voor zakelijk reizen
PARIJS – Op het traject van Amsterdam naar Parijs is een zakenreis met Thalys een derde (32 procent) goedkoper dan een vliegreis. Dat blijkt uit een objectieve vergelijking tussen de totale kosten van een zakenreis met Thalys en een vliegreis.
Bovendien is de productiviteit van de zakenreiziger in de hogesnelheidstrein veel hoger. De meeste zakenreizigers kunnen tijdens een vliegreis niet meer dan een kwart van de reistijd besteden aan werkzaamheden. Dit in tegenstelling tot een reis in Thalys: bijna alle zakenreizigers (97 procent) gebruiken hun reistijd daar als werktijd.
Dit blijkt uit een onderzoek van EPSA, een internationaal onderzoeksbureau in Parijs, naar de productiviteit en efficiency van reizen met de hogesnelheidstrein en pervliegtuig op de trajecten van Amsterdam naar Parijs, Keulen naar Parijs, en Brussel naar Parijs. Het onderzoek is uitgevoerd onder 360 zakelijke treinreizigers en 86 travelmanagers.
De conclusies zijn gebaseerd op de totale kosten en de totale reisduur van een zakenreis van deur tot deur, inclusief de reis naar het station resp. de luchthaven, incheck- en wachttijd en de loonkosten per uur van een manager. Daarnaast is uitgebreid onderzoek gedaan naar de productiviteittijdens de reis.
Uit het onderzoek blijkt dat 50 procentvan de zakenreizigers meer dan de helft van hun reistijd in Thalys werkt. Op het traject Amsterdam-Parijs is dat bijna 1:40 uur uur werktijd op een reistijd van 3:18 uur. Zakenreizigers besteden in de trein vaak een groot deel van hun werktijd (49 procent) aan taken met een hoge toegevoegde waarde (zoals het opstellen van rapporten), het voorbereidenvan vergaderingen (42 procent), het checken van e-mail (56 procent) en telefoneren (24 procent).
“De productiviteit tijdens de zakenreis is veranderd doordat zakenreizigers in Thalys een goede werkplek hebben meteen eigen stopcontact en onbeperkt toegang tot breedband internet. Anders dan in het vliegtuig kan de zakenreiziger vrijwel de gehele treinreis gebruikmaken van internet, smart Phone en tablet”, zegt MarjonKaper, commercieel directeur van NS Hispeed.
Kosten zijn bepalend
Uitinterviews met travelmanagers die zakenreizen inkopen voor bedrijven blijkt dat kosten (53 procent) bepalend zijn bij de keuze van het vervoermiddelvan een reis. Daarna volgen tijd (29 procent), productiviteit (13 procent) en afstand(5 procent). De productiviteit moet wel worden meegenomen in de overweging, vindt 76 procent. De ondervraagde managers zijn het zeer eens over de mogelijkheden die de verschillende vervoersvormen bieden om de tijd productief te maken: 90 procent van hen beoordeelt de trein als goede werkplek,tegen slechts 6 procent wat betreft het vliegtuig.
Kosten/effectiviteit objectief meetbaar
Doorde kosten van en de productiviteit tijdens de zakenreis te koppelen aande waarde van het werk biedt het onderzoek van EPSA een interessant model voor het vergelijken van vervoersvormen.
“Wezien dat de reiziger steeds vaker voor de hogesnelheidstrein kiest omdat het sneller, duurzamer, efficiënter en kostenbesparend is. En nu blijkt ook nog dat het de meest productieve keuze is. Het is aan ons allen om ons bewust te worden van onze gewoonten. Zo kunnen we een milieuvriendelijk Europees vervoerssysteem opbouwen dat perfect aansluitop de behoefte van reizigers en bedrijven” zegt Franck Gervais, CEO vanThalys International.
© Nationale Horecagids