Ketens nemen de hotelmarkt in Nederland over
AMSTERDAM – Eind 2011 bedraagt het deel van het Nederlandse hotelaanbod dat ketengebonden is 61 procent: van alle Nederlandse hotelkamers staat nog maar 39 procent los van een keten. Dit is gebleken uit nieuw onderzoek van Horwath HTL.
Deze ketengraad van 61 procent is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde. Ten opzichte van een ketengraad van 35 procent zo’n 10 jaar geleden betekent dit bovendien een bijzonder snelle opmars van hotelketens. Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Ook het internationale NH Hoteles heeft een leidende positie in de Nederlandse hotelmarkt.
Bij het kiezen van een hotel speelt voor de gast tegenwoordig, behalve de locatie, vaak ook het merk van een keten een grote rol. Door een grotere aantrekkingskracht op gasten, maar ook door een grotere efficiëntie in de bedrijfsvoering, zijn bij ketenhotels de kameromzet en overige omzetten vaak relatief hoog en het kostenpatroon vaak relatief laag. Hierdoor is het aantal ketens en merken in de Nederlandse hotelmarkt de afgelopen jaren flink gegroeid.
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft nog altijd een redelijk nationaal karakter
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft nog altijd een redelijk nationaal karakter. Zo heeft maar liefst 60 procent van de ketens, 58 procent van de ketenhotels en 47 procent van de ketenhotelkamers een nationale herkomst.
Hoewel een gemiddelde nationale keten bijna net zo veel hotels heeft als een gemiddelde internationale keten, heeft ze door een kleinere gemiddelde hotelomvang beduidend minder kamers. Hierdoor is het marktaandeel van nationale en internationale ketens in de Nederlandse ketenhotelmarkt bijna even groot.
Behalve door een kleinere omvang, onderscheidt een hotelketen met een nationale herkomst zich soms van een hotelketen met internationale herkomst door zich sterker te richten op de toeristische markt en door het uitblijven van een beursnotering.
Een volledig overzicht van de opgenomen hotelketens is hier te downloaden.
Ketenbinding in Nederlandse hotelmarkt vooral op basis van management
Als enkel wordt gekeken naar ketenbinding voor het management én het vermarkten van de aangesloten hotels, en ketenhotels op basis van franchisecontracten dus worden uitgesloten, blijkt de ketengraad in de Nederlandse hotelmarkt nog steeds 47 procent te zijn. Dit wil zeggen dat voor het leeuwendeel van Nederlandse ketenhotels geldt dat het management wordt gedaan door de betreffende keten.
© Nationale Horecagids