Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Groothandel Sligro verkoopt minder door horecasluitingen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Groothandel Sligro heeft vorig jaar opnieuw een lagere omzet geboekt dan in het voorgaande jaar. Na coronajaar 2020 bleef Nederland worstelen met nieuwe golven waarin het virus zich snel verspreidde, waardoor horecabedrijven gedeeltelijk of helemaal dicht moesten. Daardoor verkocht de leverancier voor restaurants, cafés en cateraars ruim een vijfde minder dan in de periode voor de coronapandemie.

Met de horeca als belangrijke afzetmarkt beweegt Sligro "mee met de maat van de beslissingen van de overheid", schetst financieel directeur Rob van der Sluijs de situatie. In Nederland kampten eet- en drinkgelegenheden vorig jaar 32 weken met complete of gedeeltelijke sluitingen en geldt nog steeds een lockdown. Maar Van der Sluijs verwacht dat restaurants en cafés direct na de heropening weer vollopen met gasten, omdat Nederlanders daar nog altijd geld aan willen uitgeven. "Dat zag je afgelopen zomer ook. De restaurantsector zat direct boven het niveau van voor Covid-19."

Anders is dat voor ondernemers in de bedrijfscatering, waar Sligro ook aan levert. Veel werkgevers willen hun kantoorpersoneel ook na corona de mogelijkheid geven om thuis te werken, waardoor bedrijfskantines minder zullen verkopen. "Dat segment zal nooit meer herstellen tot het pre-coronaniveau. Maar ik heb niet het idee dat daar alleen maar boterhammen met kaas voor in de plaats komen. Mensen blijven buitenshuis lunchen."

Hoge kosten

In heel 2021 kwam er bij Sligro net geen 1,9 miljard euro aan opbrengsten binnen. Dat is 2,5 procent minder dan in 2020, het eerste jaar waarin Nederland in de greep kwam van het coronavirus. Vergeleken met twee jaar geleden gaat het om een daling van 23 procent. In de laatste drie maanden van vorig jaar was de omzet juist 21 procent hoger dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Sligro gaf alleen omzetcijfers en komt pas later met de volledige jaarresultaten, maar Van der Sluijs waarschuwt alvast voor hoge kosten. Horecabedrijven willen door het grillige verloop van de coronapandemie geen overvolle voorraadkasten, dus moet de leverancier meer ritten met minder volle vrachtwagens inplannen. Dat is duur in tijden van schaarste aan arbeidskrachten en transportmiddelen.

"Dat gaat ten koste van de resultaten. Maar we hebben de financiële middelen om het uit te zitten, hoewel dat niet voor alle partijen in de markt geldt. Met elke lockdown wordt het zwaarder, en op een gegeven moment komt er een 'tipping point' waar sommige partijen zeggen: ik kan niet meer."

Door: ANP

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

09 oktober '23 ( 6:09)

Explosie op station Bussum bij horecazaak

Bij een horecagelegenheid op station Bussum heeft in de nacht van zondag op maandag rond 03.45 uur een explosie plaatsgevonden, meldt de politie. Niemand raakte gewond bij de ontploffing.

05 oktober '23 (18:53)

Inwoners Utrecht aangehouden voor explosie bij horecazaak in Utrecht

De politie heeft donderdag drie mensen aangehouden voor de explosie op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht afgelopen weekend. Het gaat om Utrechters van 27, 19 en 18 jaar. Hun exacte rol wordt onderzocht.

18 september '23 (13:08)

FSIN: Recordomzet horeca met smalle marges

Nederlanders geven dit jaar waarschijnlijk een recordbedrag uit in restaurants en cafés. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat verwacht dat de totale omzet zal groeien naar 22 miljard euro. Dat is bijna 16 procent meer dan vorig jaar en ook meer dan in het laatste jaar voor de coronacrisis. Het is echter maar de vraag in hoeverre ondernemers van deze stijgende uitgaven kunnen profiteren, aangezien ook hun bedrijfskosten zijn gestegen.