Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Klanten van Jumbo blijven biefstuk eten ondanks torenhoge inflatie

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Klanten van Jumbo blijven biefstuk eten ondanks torenhoge inflatie
Supermarktconcern Jumbo verkoopt nauwelijks minder producten, ondanks de torenhoge inflatie in Nederland. Volgens Frits van Eerd, directeur bij Jumbo, gaat de afname hooguit om enkele procenten.

Het is ook niet zo dat mensen minder luxe producten zoals speciaalbier en Franse kazen in hun winkelmandje leggen. "Ook al is er een crisis, mensen vinden het heel fijn om iedere week toch iets lekkers voor zichzelf te kopen. In de weekenden worden er genoeg mooie producten verkocht die het leven een beetje kunnen verrijken", zegt Van Eerd tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers. "Mensen zeggen niet: we eten nu geen biefstuk meer, we gaan alleen nog maar een gehaktbal eten", vervolgt de topman.

Assortiment verschilt

Welke producten het minder goed doen is per gebied in Nederland verschillend. "In bijvoorbeeld Wassenaar hebben we een ander assortiment liggen dan in een arbeiderswijk in Amsterdam. En die mensen gaan met hun eigen portemonnee kopen, dus de afname in verkopen zit in de volle breedte", legt Van Eerd uit.

Goedkopere concurrenten

Hij ziet ook geen klanten overstappen naar goedkopere concurrenten. "Veel consumenten blijven toch hangen, wij zien zelfs een lichte stijging in ons marktaandeel. De marktaandelen bij discounters stijgen niet, dus dat is best een bijzondere ontwikkeling."

Prijsstijging 8 procent

In het afgelopen half jaar gingen de prijzen in de supermarkten met gemiddeld 8 procent omhoog. Van Eerd vreest dat de prijzen de komende tijd nog verder zullen stijgen. "Als je kijkt wat er in de wereld aan de hand is dan zou dat een logisch gevolg zijn, maar ik hoop het niet." Volgens hem zijn de prijsstijgingen in de supers in Nederland wel veel lager dan de ons omringende landen. Dat komt doordat er in Nederland "efficiënter" wordt gewerkt, maar ook doordat de concurrentie hier "zeer heftig" is. "Supermarkten in Nederland hebben elkaar aardig in de greep."

Schade door boerenblokkades

De schade van de recente blokkades door boeren bij distributiecentra lopen volgens de bestuursvoorzitter in de miljoenen. "We hebben er behoorlijk wat schade van omdat al onze distributiecentra geblokkeerd zijn geweest. Daardoor hebben winkels minder voorraad gehad. Die schade zullen we zelf moeten absorberen, die gaan wij ook bij niemand neerleggen", zegt Van Eerd. De voedselverspilling hierdoor was volgens hem gigantisch. "We hebben heel wat moeten afboeken én weggooien, ontzettend jammer."

Door: ANP

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.

08 juni '23 ( 8:31)

Bedrijfscateraar CIRFOOD wint aanbesteding voor catering op twee locaties NWO

Bedrijfscateraar CIRFOOD kan twee locaties van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toevoegen aan zijn portfolio. De cateraar bedient al bedrijven als Vitens, KPN en Talpa. NWO zette bij de aanbesteding een duurzaam, internationaal assortiment en samenwerking met lokale leveranciers centraal. Dit meldt Foodclicks.

07 juni '23 (14:35)

Mierlose cateraar Van Hoof wil dagbesteding beginnen

Cateringbedrijf Van Hoof uit Mierlo heeft een plan voor dagbesteding. Daarvoor heeft het firma op 6 juni een aanvraag ingediend bij de gemeente, meldt het AD.

07 juni '23 (11:09)

Cateraar Ladagerie gaat complete catering Hogeschool Rotterdam op zich nemen

De Hogeschool Rotterdam was op zoek naar een nieuwe cateraar en deed hiervoor een aanbesteding. Deze is gewonnen door cateraar Ladagerie. Momenteel doet het bedrijf al de catering voor de locaties Museumpark, Rochussenstraat en Academieplein, maar vanaf het volgende schooljaar dus op alle locaties. Ladagerie gaat meer nadruk leggen op plantaardig, vegetarisch en gezond eten. Wel verdwijnt de patat van Bram Ladage op het Museumpark. Dat meldt Profielen HR.