Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wetenschappelijk bewezen dat familiebedrijven beter presteren

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Wetenschappelijk bewezen dat familiebedrijven beter presteren
Familiebedrijven presteren beter dan andere bedrijven, doordat ze op een informelere manier worden geleid. Leidinggevenden nemen vaker beslissingen op basis van ervaring en intuïtie. Daardoor gaat het financieel en innovatief gezien beter met ondernemingen die in familiehanden zijn. Volgens onderzoek van de Erasmus Universiteit, BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank klopt het soms geschetste beeld niet dat familiebedrijven onprofessioneel worden geleid.

Volgens de onderzoekers is dit de eerste keer dat wetenschappelijk is vastgesteld waarom familiebedrijven beter presteren. Zo richten zij hun duurzaamheidsbeleid in op basis van gesprekken met hun omgeving in plaats van volgens vaste duurzaamheidsrichtlijnen. Of hanteren familiebedrijven voor het behalen van diversiteit geen quota, maar streven ze dit doel op een wat lossere manier na.

Factoren

"De superbooster van familiebedrijven wordt bepaald door factoren die niet zijn uitgeschreven, die je niet leert in een opleiding en niet tot drie decimalen achter de komma kunt meten", zegt Pursey Heugens, onderzoeker en hoogleraar aan het Erasmus Centre for Family Business. Hij wijst bijvoorbeeld op de persoonlijke drijfveren en overtuigingen die vaak in een familiebedrijf voorkomen. Juist die onderdelen kunnen ondernemingen helpen bij het oplossen van personeelstekorten.

Drijfveer

"Kenmerkend voor jonge generaties is dat ze op zoek zijn naar een gedeelde beleving in een bedrijf", zegt Heugens. "Bij het behouden van personeel, wat nu met name het probleem is, helpt het om zo’n drijfveer te hebben." Daar kunnen bedrijven meer op inzetten bij de werving. Nu komen medewerkers daar soms pas achter als ze al in het bedrijf zitten.

Interesse investeerders

Een steeds vaker voorkomend gevaar voor familiebedrijven is interesse van investeerders van buitenaf. "Let daarbij op", aldus Joost Vat, die als partner bij BDO familiebedrijven bij dit soort beslissingen adviseert. "Voor het geld dat ze investeren, willen ze iets terugzien en komen ze bijvoorbeeld met doelen die gehaald moeten worden." Dat kan de informele manier van het bedrijf leiden in gevaar brengen en daarmee ook het succes. "Blijf bij de basis", is in zulke gevallen het advies. Een voorbeeld van een familiebedrijf waar dat goed gaat is volgens Vat de beursgenoteerde groothandel Sligro.

Een ander gevaar is het aanstellen van een directeur van buiten de familie. "Diegene kan op een formelere manier leiding gaan geven, waardoor de kracht van het familiebedrijf na een paar jaar vermindert."

Door: ANP

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

09 oktober '23 ( 6:09)

Explosie op station Bussum bij horecazaak

Bij een horecagelegenheid op station Bussum heeft in de nacht van zondag op maandag rond 03.45 uur een explosie plaatsgevonden, meldt de politie. Niemand raakte gewond bij de ontploffing.

05 oktober '23 (18:53)

Inwoners Utrecht aangehouden voor explosie bij horecazaak in Utrecht

De politie heeft donderdag drie mensen aangehouden voor de explosie op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht afgelopen weekend. Het gaat om Utrechters van 27, 19 en 18 jaar. Hun exacte rol wordt onderzocht.

18 september '23 (13:08)

FSIN: Recordomzet horeca met smalle marges

Nederlanders geven dit jaar waarschijnlijk een recordbedrag uit in restaurants en cafés. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat verwacht dat de totale omzet zal groeien naar 22 miljard euro. Dat is bijna 16 procent meer dan vorig jaar en ook meer dan in het laatste jaar voor de coronacrisis. Het is echter maar de vraag in hoeverre ondernemers van deze stijgende uitgaven kunnen profiteren, aangezien ook hun bedrijfskosten zijn gestegen.