Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nog steeds sterke groei voor maaltijdbezorger Just Eat Takeaway

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com heeft in de eerste zes maanden van dit jaar opnieuw fors meer bestellingen verwerkt voor restaurants. Dat aantal steeg met 61 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020. De afgelopen 1,5 jaar heeft het bedrijf volop geprofiteerd van lockdowns en horecasluitingen in de coronacrisis.

Met name in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland liet het bedrijf sterke groei zien. In Nederland was dat met ruim een derde meer bestellingen relatief laag. Over heel dit jaar is Just Eat Takeaway positiever geworden.

In totaal kwamen er ruim 412 miljoen orders binnen bij Just Eat Takeaway, waarvan er net geen 149 miljoen door het bedrijf zelf werden bezorgd. Als ook GrubHub wordt meegeteld gaat het om zo'n 547 miljoen bestellingen, waarvan ruim 235 miljoen zelf werden bezorgd. De overname van de Amerikaanse maaltijdbezorger werd half juni afgerond.

Extra investeringen

De toename van het aantal bestellingen in het Verenigd Koninkrijk heeft te maken met extra investeringen. In deze markt waar voorheen Just Eat actief was, voordat dit bedrijf fuseerde met Takeaway.com, werd marktaandeel gewonnen. Dat gebeurde met name in Londen. Het aantal bestelde maaltijden waarbij Just Eat Takeaway de bezorging op zich nam was ruim acht keer zo groot als een jaar eerder.

De totale waarde van alle bestellingen was 9,7 miljard euro. Als GrubHub de hele zes maanden onderdeel had uitgemaakt van Just Eat Takeaway was dat gestegen naar 14,1 miljard dollar. Voor heel dit jaar rekent het bezorgbedrijf op een zogeheten bruto transactiewaarde van tussen de 28 en 30 miljard dollar.

Verlies

De groei van het aantal orders komt naar verwachting uit op zeker 45 procent, waar Just Eat Takeaway eerder rekende op zeker 42 procent. In de eerste zes maanden was er een operationeel verlies, wat onder meer veroorzaakt werd door tijdelijke maximale vergoedingen die het bezorgbedrijf in de Verenigde Staten en Canada mocht rekenen.

Hoe hoog dat verlies was, laat Just Eat Takeaway niet weten. Wel verwacht het bedrijf dat dit tekort niet verder oploopt. Dat komt door het einde van de beperkingen in de VS en Canada, kostenvoordelen na de fusie en groei in markten waar de maaltijdbezorger extra investeerde. Over heel 2021 zou het verlies op 1 tot 1,5 procent van de bruto transactiewaarde uitkomen.

Door: ANP

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.

08 juni '23 ( 8:31)

Bedrijfscateraar CIRFOOD wint aanbesteding voor catering op twee locaties NWO

Bedrijfscateraar CIRFOOD kan twee locaties van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toevoegen aan zijn portfolio. De cateraar bedient al bedrijven als Vitens, KPN en Talpa. NWO zette bij de aanbesteding een duurzaam, internationaal assortiment en samenwerking met lokale leveranciers centraal. Dit meldt Foodclicks.

07 juni '23 (14:35)

Mierlose cateraar Van Hoof wil dagbesteding beginnen

Cateringbedrijf Van Hoof uit Mierlo heeft een plan voor dagbesteding. Daarvoor heeft het firma op 6 juni een aanvraag ingediend bij de gemeente, meldt het AD.

07 juni '23 (11:09)

Cateraar Ladagerie gaat complete catering Hogeschool Rotterdam op zich nemen

De Hogeschool Rotterdam was op zoek naar een nieuwe cateraar en deed hiervoor een aanbesteding. Deze is gewonnen door cateraar Ladagerie. Momenteel doet het bedrijf al de catering voor de locaties Museumpark, Rochussenstraat en Academieplein, maar vanaf het volgende schooljaar dus op alle locaties. Ladagerie gaat meer nadruk leggen op plantaardig, vegetarisch en gezond eten. Wel verdwijnt de patat van Bram Ladage op het Museumpark. Dat meldt Profielen HR.