Hoe blijft jouw reclame hangen?
Bepaal je doelgroep
Heel erg leuk als mensen positief reageren op jouw nieuwe reclame. Maar vormen zij ook jouw doelgroep? Ga goed na wat jouw doelgroep aanspreekt en vooral nodig heeft van jou, en verwerk dat in je reclame-uiting.
Wat wil je zeggen?
Bedenk ook wat precies jouw boodschap is. Wil je gewoon algemene reclame maken voor jouw bedrijf? Of wil je een bepaald product of een nieuwe dienst in het zonnetje zetten? Reclame moet duidelijk maken waar jij de aandacht op wil focussen, wat je graag aan de man wil brengen.
Onderscheid jezelf
Voorkom dat je in jouw reclame iets vertelt wat mensen al zo vaak hebben gehoord of doe het in ieder geval op een originele manier. Waarschijnlijk heb je geen monopoliepositie en bieden concurrenten hetzelfde aan als jij. Het gaat erom dat juist jouw boodschap opvalt. Durf origineel te zijn. Reclames die blijven hangen zijn meestal degenen die vernieuwend zijn.
Gebruik humor
Iets wat mensen vaak onthouden van reclames is humor. Durf die te verwerken in jouw reclame-uiting én zorg ervoor dat ze zowel de grap als jouw naam onthouden. Strooi niet teveel met reclame, anders loop je kans dat juist jouw serieuze boodschap niet blijft hangen.
Manier van reclame maken
Gebruik een manier die past bij jouw doelgroep. Jongeren zitten bijvoorbeeld niet bepaald te wachten op een uitgebreide brochure. Een flyer kan het juist weer heel goed doen. Online is heel veel reclame te vinden. Zoek voor jezelf uit of dat de manier is waarop jij met jouw bedrijf in beeld wil komen. Visitekaartjes doen het ook nog steeds goed: een potentiële klant heeft daarmee zowel jouw bedrijfsnaam, jouw naam als alle contactgegevens bij elkaar staan. Op die paar vierkante centimeter kan je ook meteen een stukje uitstraling van jouw onderneming kwijt.
Eigenheid
Originaliteit en humor worden dus erg gewaardeerd. Blijf echter wel bij jezelf en bij je bedrijf dat je in de kijker zet. De reclame-uiting, het bedrijf en jij moeten op een bepaalde manier wel bij elkaar blijven passen.