Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

De verwachting is dat pas in tien jaar verandering komt in het bestelgedrag

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De verwachting is dat pas in vijf tot tien jaar verandering komt in het bestelgedrag
Tijdens het zzp-debat in de Tweede Kamer werd harde noten gekraakt over de marktmacht van giganten als Thuisbezorgd. Toch wordt er verwacht dat de consument volop blijft bestellen bij de gigant. Dit meldt De Ondernemer.

De horecabranche is het niet eens met de commissie van vijftien procent die zij aan platformen als Thuisbezorgd moeten betalen. De verwachting is echter dat consumenten wel de platforms zullen blijven gebruiken.

Triade-model

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels begrijpt dat wel. Aan de hand van het Triade-model is dit te verklaren. Thuisbezorgd schept volgens Wessels de gelegenheid. Het is immers moeilijker om als klant voor ieder restaurant de bestelsite te bestellen. Makkelijker is om via een enkele app, zoals Thuisbezorgd, te bestellen.

Het Triade-model is een driehoek. Op de punten staan motivatie, capaciteit en gelegenheid. De motivatie en capaciteit hebben te maken met de koper. De gelegenheid heeft te maken met de omstandigheden waar deze persoon in verkeert.

De klant kan de punten motivatie en capaciteit zelf aanpakken door een alternatief te zoeken voor zo’n platformgigant als Thuisbezorgd. Volgens de consumentenpsycholoog doet de klant dit niet, omdat de ‘gelegenheid’ geen goed alternatief is. Thuisbezorgd is immers een platform waar je alles op kunt regelen. De wereld om ons heen is tegenwoordig ingericht op gemak en het is niet eenvoudig om dat te veranderen.

Reactie op de ontwikkeling

Toch ziet Wessels wel een toekomst met een reactie op deze ontwikkeling. Als voorbeeld neemt hij de fysieke winkelstraat erbij. Volgens de consumentenpsycholoog worden de winkelstraten niet meer per se gedomineerd door grote ketens. Er komen steeds meer boetiekjes en groenteboeren bij, waardoor de straten weer levendig worden. Wessels verwacht dat dit over vijf tot tien jaar ook zal gebeuren bij de platformeconomie.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.

08 juni '23 ( 8:31)

Bedrijfscateraar CIRFOOD wint aanbesteding voor catering op twee locaties NWO

Bedrijfscateraar CIRFOOD kan twee locaties van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toevoegen aan zijn portfolio. De cateraar bedient al bedrijven als Vitens, KPN en Talpa. NWO zette bij de aanbesteding een duurzaam, internationaal assortiment en samenwerking met lokale leveranciers centraal. Dit meldt Foodclicks.

07 juni '23 (14:35)

Mierlose cateraar Van Hoof wil dagbesteding beginnen

Cateringbedrijf Van Hoof uit Mierlo heeft een plan voor dagbesteding. Daarvoor heeft het firma op 6 juni een aanvraag ingediend bij de gemeente, meldt het AD.

07 juni '23 (11:09)

Cateraar Ladagerie gaat complete catering Hogeschool Rotterdam op zich nemen

De Hogeschool Rotterdam was op zoek naar een nieuwe cateraar en deed hiervoor een aanbesteding. Deze is gewonnen door cateraar Ladagerie. Momenteel doet het bedrijf al de catering voor de locaties Museumpark, Rochussenstraat en Academieplein, maar vanaf het volgende schooljaar dus op alle locaties. Ladagerie gaat meer nadruk leggen op plantaardig, vegetarisch en gezond eten. Wel verdwijnt de patat van Bram Ladage op het Museumpark. Dat meldt Profielen HR.