Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Horecapersoneel opgelet: zo ga je om met klachten van gasten

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Horecapersoneel opgelet: zo ga je om met klachten van gasten
Aandacht voor de klagende gast is belangrijk, aldus Wouter Verkerk. Hij is gastvrijheidstrainer. Dit zijn acht tips om als horecaondernemer of -werknemer om te gaan met klachten van de klant. Dit meldt Misset Horeca.

Communicatie

Eigenlijk zijn klachten niets anders dan verwachtingen die niet zijn uitgekomen. En vaak is het een gevolg van een situatie waarbij er iets niet goed is gecommuniceerd. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je als ondernemer denkt dat de klant wel snapt dat het iets langer duurt als er tientallen mensen op het terras zitten, maar vaak is dit niet het geval.

Een ander voorbeeld is als je net de laatste zeetong hebt verkocht, maar een nieuwe klant deze bestelt. Dat is een teleurstelling voor de klant. Daarom is het van belang om te communiceren met de klanten als er nog maar zes zeetongen zijn. Op deze manier kunnen er veel klachten voorkomen worden.

Wees blij met de klacht

Eigenlijk zou je als ondernemer juist blij moeten zijn met de klacht, want de gast vertelt het immers aan jou en niet aan een ander. Hierdoor kan negatieve mond-op-mond-reclame voorkomen worden en is er ruimte voor jou als ondernemer om jouw kant van het verhaal te delen.

Het is daarom van belang om niet in verdediging te schieten als de gast met een klacht komt. Luister naar de gast, toon begrip en concentreer je op de inhoud.

Onderzoek

Als er een klacht binnenkomt, probeer dan meteen te achterhalen wat er precies gebeurd is of wat de verwachting van de gast was. Neem vooral tijd voor een gesprek en verhaal de belangrijkste punten. Blijf hierbij vriendelijk.

Oplossingsvraag

Als de klacht eenmaal uitgelegd is, is het van belang om met een oplossing te komen. Het is daarbij belangrijk om als ondernemer letterlijk de vraag ‘Zou u dit een fijne oplossing vinden?’ te stellen. Volgens Verkerk is die vraag cruciaal, omdat je op die manier kunt achterhalen op de gast tevreden is.

Als voorbeeld noemt Verkerk dat hij een keer heeft gehad dat het vlees dat hij had besteld best koud was. Hij had het grootste deel ervan wel al opgegeten en hoefde dus niet per se een nieuw hoofdgerecht. De keuken stond er echter op. Achteraf had Verkerk het een fijnere oplossing gevonden om een kop koffie te krijgen.

Bedank voor de klacht

Als de klacht eenmaal besproken is en je bent samen met de gast tot een oplossing gekomen, dan is het van belang om de klant te bedanken voor de klacht.

Van vijand naar vriend

Het is de bedoeling dat de gast die heeft geklaagd een vriend wordt en geen vijand. Als ondernemer moet je de klager juist dankbaar zijn, want de persoon heeft de klacht bij jou geuit. Hierdoor kun je het voor andere gasten beter maken.

Klacht over klachtafdeling

Als een gast op een verjaardagsborrel de klacht uitvoerig bespreekt, dan gaat het meestal niet zozeer om de klacht zelf, maar om de manier waarop ermee werd omgegaan.

Éen keer je excuses aanbieden

Het klinkt krachtiger en vooral oprechter als je één keer zegt ‘Dit vind ik écht heel vervelend, excuses!’ in plaats van meerdere keren ‘sorry, sorry, sorry’ stamelt.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer

10 november '23 ( 9:05)

Amsterdam wil monumentale status voor bruine kroeg

Amsterdam wil bruine kroegen een gemeentelijke monumentale status geven om ervoor te zorgen dat de kenmerkende horeca niet uit de hoofdstad verdwijnt. Ook gaat het onderzoeken of bruine kroegen op de lijst kunnen van immaterieel erfgoed van UNESCO. Een voorstel daartoe van de PvdA is donderdag unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

16 oktober '23 (15:09)

Gillis nu ook horecavergunning kwijt na vermoeden criminele geldstroom

Peter Gillis is ook de horecavergunning kwijt voor zijn vakantiepark in het Limburgse dorp Baarlo, vlak bij Venlo. De gemeente Peel en Maas heeft de vergunningen voor de horeca op Oostappen Vakantiepark De Berckt ingetrokken, laat de gemeente maandag weten. In augustus trok de gemeente Arnhem ook al de horecavergunning van het vakantiepark in Arnhem in wegens verdenkingen van fraude en strafbare feiten die door Gillis zouden zijn gepleegd.

01 oktober '23 (12:38)

Utrechtse horecazaak in weekend getroffen door explosie

Bij een horecazaak aan de Amsterdamsestraatweg in de Utrechtse wijk Pijlsweerd is in de nacht van zaterdag op zondag een explosie geweest. De politie bevestigt berichtgeving hierover door RTV Utrecht, maar kon verder nog geen informatie geven over wat er is gebeurd.

19 juni '23 (12:49)

Buurtvereniging Heusden roept horecazaken op om terrassen te verkleinen

Op een zonnige dag op de Vismarkt in Heusden zul je veel mensen op terrasjes zien zitten onder het genot van een drankje. Maar niet iedereen geniet hier zo veel van als de terrasbezoekers. Voor bewonersvereniging Heusden Vesting zijn de terrassen al langere tijd een doorn in het oog. Zij willen dan ook dat deze een stuk kleiner worden, meldt BN de Stem.

19 juni '23 ( 9:12)

Asser horeca start proef met 'Angela' om intimidatie tegen te gaan

Stel, tijdens het stappen kom je in een situatie terecht waarin je je niet veilig voelt. Dan wil je natuurlijk hulp inschakelen. Maar hoe doe je dat op een onopvallende manier? Daar heeft de gemeente Assen mogelijk een antwoord op. Door de introductie van ‘Ask for Angela’ kunnen horecabezoekers op een laagdrempelige manier om hulp vragen bij de horecamedewerkers. Dat meldt RTV Drenthe.

15 juni '23 (13:52)

Brandweer met meerdere wagens aanwezig vanwege brand in Rotterdams gaycafé

In een horecapand aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam is brand uitgebroken, meldt de veiligheidsregio. Op de benedenverdieping van het gebouw is Gay- & Dragcafé Bonaparte gevestigd. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

15 juni '23 ( 8:38)

Minder horeca dan gepland in erotisch centrum Amsterdam

Honderden vragen van bezorgde bewoners en stadsdelen hebben ertoe geleid dat het plan voor het erotisch centrum in Amsterdam iets wordt aangescherpt. Er komen minder horecabedrijven in het centrum om zo het verwachte bezoekersaantal te verminderen, meldt burgemeester Femke Halsema woensdag aan de gemeenteraad.

14 juni '23 (14:40)

Brouwerij De Leckere in Utrecht op de fles door grote coronaschulden

Vlak voor de uitbraak van corona besloot brouwerij De Leckere uit Utrecht om van pand te wisselen. Corona gooide al roet in het bier, maar toen ook de personeelskrapte en hoge grondstofprijzen door begonnen te dringen in de bierbrouwerij, leek dat het laatste zetje te zijn. Het faillissement heeft meerdere oorzaken, maar er is wel veel animo voor een doorstart. Dat meldt RTL Nieuws.

13 juni '23 (11:32)

Na flinke brand opent Tante Pietje in Den Bosch weer op 10 juli

Het is inmiddels twintig jaar geleden dat horecaondernemer Kees Lankhaar Bistro Tante Pietje opende. Je kan iedereen in Den Bosch vragen naar de zaak, iedereen zal deze herkennen. In februari werd de grootste nachtmerrie voor elke ondernemer werkelijkheid: een flinke brand legde het pand in de as. Maar de ondernemer ging niet bij de pakken neerzitten. Hij schakelde snel en begon met de wederopbouw van zijn bistro. Die kan naar verwachting op 10 juli weer de deuren openen. Dat meldt Entree Magazine.

13 juni '23 (10:22)

Grand Café De Lichttoren opent in iconisch Eindhovens gebouw

Er is weer bedrijvigheid in een van de meest iconische gebouwen van Eindhoven. Op de begane grond van De Lichttoren is een nieuw Grand Café geopend, Grand Café De Lichttoren. Het opende afgelopen zondag de deuren. Het restaurant-café is zeven dagen per week geopend, meldt Entree Magazine.